14/1. oldal
Bakonytamási Község Önkormányzata Képviselő-testületének
7/2013. (V.10.) önkormányzati rendelete
a képviselő-testület Szervezeti és működési szabályzatáról
Bakonytamási Község Önkormányzata Képviselő-testülete Magyarország helyi önkormányzatairól
szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143. § (4) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az
Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket
rendeli el:
I. Fejezet
Általános rendelkezések
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Bakonytamási Község Önkormányzata.
(2) Az önkormányzat székhelye, pontos címe: 8555 Bakonytamási, Széchenyi u. 1.
(3) Az önkormányzati jogok gyakorlására feljogosított szervezet:
Bakonytamási Község Önkormányzatának Képviselő-testülete.
(4) Az önkormányzat illetékességi területe: Bakonytamási község közigazgatási területe.
2. § Az önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét a képviselő-testület külön rendeletben
állapítja meg.
3. § Az önkormányzat képviselő-testülete a helyi kitüntetések és elismerő címek alapítására és
adományozására külön rendeletet alkot.
4. § Az önkormányzatnak nincs hivatalos lapja.
5. § A települési képviselők száma a polgármesterrel együtt 5 fő. A képviselők aktuális névjegyzékét a
jegyző az önkormányzat hirdetőtáblájára függeszti ki.
II. Fejezet
Az önkormányzat feladata, hatásköre
6. § Bakonytamási Község Önkormányzata ellátja a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló
2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 20. § (1) bekezdése szerinti feladatokat, saját
hatáskörben dönti el a feladatok ellátási módját.
7. § Az önkormányzat az önként vállalt feladatait az éves költségvetési rendeleteiben határozza meg.
8. § (1)A képviselő-testület hatáskör átruházásának lehetőségét az átruházás alapvető szabályait az
Mötv. 41. § (4)–(5) bekezdése tartalmazza.
(2) A képviselő-testület az alábbi hatáskörét ruházta át a polgármesterre:
1. születési és temetési segélyek megállapítása
2. az önkormányzat szabad pénzeszközeiből értékpapírt vásároljon, illetőleg szükség esetén azokat
értékesítse.
9. § Az Mötv.42. §-ában felsoroltakon kívül a képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik
a) a helyi közügy megoldásának vállalása, vagy az arról történő lemondás,
b) gazdasági társaságba való belépés, kilépés, ezek alapítása, megszüntetése.
Bakonytamási Község Önkormányzat Képviselő-testülete - Szervezeti és Működési Szabályzat
14/2. oldal
III. Fejezet
A képviselő-testület működése
1. A képviselő-testület üléseinek száma
10. § A képviselő-testület rendes ülést és szükség szerint rendkívüli ülést tart.
11. § (1) Évente legalább 6 alkalommal kell rendes ülést tartani.
(2) A képviselő-testület adott évi rendes üléseinek konkrét számát és időpontját a képviselő-testület
által határozattal elfogadott éves munkaterv tartalmazza. Az éves munkatervben az (1) bekezdésben
meghatározott ülésszámtól több ülést is elő lehet írni.
(3) A munkatervet minden év január 31-éig a polgármester terjeszti elő.
(4) A munkaterv tartalmazza
a) az ülések időpontját,
b) az adott ülésen tárgyalandó témákat,
c) az előterjesztő megnevezését,
d) az előterjesztésben közreműködőket,
e) szükség szerint az egyeztetési kötelezettséget,
f) szükség szerint az előterjesztéssel kapcsolatos tartalmi követelményeket.
12. § (1) Rendkívüli ülést kell összehívni
a) az Mötv. 44 §-ban meghatározott esetben,
b) ha a képviselő-testület eseti határozattal rendkívüli ülés összehívásáról dönt,
c) ha azt más hivatalos szervek kezdeményezik.
(2) Rendkívüli ülést lehet összehívni, ha a polgármester megítélése szerint az (1) bekezdésen kívüli
esetben a képviselő-testület összehívására van szükség.
2. A képviselő-testületi ülések összehívása
13. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester az elfogadott éves munkatervben meghatározottak
szerint, vagy rendkívüli ülés esetén hívja össze és vezeti. A polgármester akadályoztatása esetén e
hatáskörét az alpolgármester gyakorolja.
(2) A polgármesteri és a képviselő-testület tagjaiból választott alpolgármesteri tisztség egyidejű
betöltetlensége, vagy a polgármester és a képviselő-testület tagjaiból választott alpolgármester tartós
akadályoztatása esetében az ügyrendi bizottság elnöke hívja össze a képviselő-testületet, és vezeti a
képviselő-testület ülését.
(3) A képviselő-testület ülését – főszabályként – az önkormányzat székhelyére kell összehívni.
(4) Amennyiben a tárgyalandó napirend vagy más körülmény indokolja, a képviselő-testület ülését a
székhelyen kívül máshová is össze lehet hívni.
14. § A képviselő-testület rendes üléseit a munkatervnek megfelelő időpontra kell összehívni.
15. § A képviselő-testület rendkívüli üléseit a rendes ülés összehívására jogosult személy hívja össze.
16. § (1) A képviselő-testület rendes ülésének összehívása írásos meghívó kiküldésével történik.
(2) A meghívónak tartalmaznia kell
a) az ülés helyét,
b) az ülés időpontját,
c) a tervezett napirendeket,
d) a napirendek előadóit,
e) a képviselő-testület ülése összehívójának megnevezését.
(3) A meghívóhoz mellékelni kell a jegyző által jogszerűségi szempontból megvizsgált
előterjesztéseket.
Bakonytamási Község Önkormányzat Képviselő-testülete - Szervezeti és Működési Szabályzat
14/3. oldal
(4) Az előterjesztésben szereplő rendelettervezet szakszerű elkészítéséről a jegyző gondoskodik, aki e
tevékenységébe szükség szerint bevonja a hivatal tárgy szerinti illetékes személyeit, valamint külső
szakértőt.
(5) A meghívót és az előterjesztéseket a képviselő-testületi ülés időpontja előtt 3 nappal ki kell küldeni.
A jegyző a hivatal útján gondoskodik valamennyi anyag kézbesítéséről, érintettekhez való
eljuttatásáról.
(7) A meghívót az alábbi személyeknek kell megküldeni
a) a képviselőknek,
b) a jegyzőnek,
c) a nemzetiségi önkormányzatok elnökeinek,
d) a nem állandó meghívottaknak
da) az előterjesztőknek és
db) akiket az ülés összehívója megjelöl.
(8) A (7) bekezdés d) pontjában megjelöltek számára a meghívóban meg kell jelölni azt, illetve azokat
a napirendi pontokat, melyekre a meghívás történik.
17. § (1) A képviselő-testület rendkívüli ülésének összehívása a rendes ülésekhez hasonlóan írásos
meghívóval és a vonatkozó előterjesztések csatolása mellett történik.
(2) Indokolt esetben lehetőség van a képviselő-testületi ülés összehívására
a) telefonon keresztül történő szóbeli meghívással,
b) elektronikus levélben (e-mailben),
c) egyéb szóbeli meghívással.
(3) A szóbeli meghívás esetében is biztosítani kell az előterjesztések meghívottakhoz történő
eljuttatását. Ez esetben el lehet tekintetni a 16. § (5) bekezdés szerinti határidőtől.
18. § (1) A képviselő-testület ülésén a képviselők szavazati joggal vesznek részt.
(2) A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához
kapcsolódóan
a) a jegyzőt,
b) az illetékes országgyűlési képviselőt,
(3) Tanácskozási jog illeti meg az ülés meghatározott napirendi pontjához kapcsolódóan a meghívottak
közül
a) az önkormányzat intézményének vezetőjét,
b) akit egy-egy napirendi pont tárgyalására hívtak meg.
19. § (1) A képviselő-testület üléséről a lakosságot tájékoztatni kell. A tájékoztatás formái
a) a meghívó kifüggesztése az önkormányzat hirdetőtáblájára,
b) a meghívó honlapon történő közzététele,
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott tájékoztatást a meghívók közlésével egy időben meg kell tenni.
3. A képviselő-testület ülésének vezetése
20. § (1) A képviselő-testület ülésének vezetése során jelentkező feladatok:
a) a képviselő-testület határozatképességének megállapítása,
b) a napirend előterjesztése, elfogadtatása,
c) az ülés jellegének (nyílt/zárt) megítélése, a zárt ülés tényének bejelentése,
d) napirendenként
da) a vita levezetése, ezen belül hozzászólásokra, kérdésekre, kiegészítésekre a szó megadása,
db) a vita összefoglalása,
dc) az indítványok szavazásra való feltevése,
dd) a határozati javaslatok szavaztatása,
de) a szavazás eredményének megállapítása pontosan, számszerűen,
df) a napirend tárgyában hozott döntés vagy döntések kihirdetése,
e) a rend fenntartása,
f) az ügyrendi kérdések szavazásra bocsátása és a szavazás eredményének kihirdetése,
g) az időszerű kérdésekről tájékoztatás,
Bakonytamási Község Önkormányzat Képviselő-testülete - Szervezeti és Működési Szabályzat
14/4. oldal
h) az ülés bezárása,
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott feladatok közül kötelező az a), b), c), d), h) pontokban
meghatározott feladatok.
21. § (1) A képviselő-testület határozatképes, ha tagjai közül az ülésen legalább a képviselőknek több
mint a fele, azaz 3 fő jelen van.
(2) Ha az (1) bekezdésben megjelölt számú képviselő nincs jelen, akkor az ülés határozatképtelen. A
határozatképtelen ülést 2. napon belül ugyanazon napirendek tárgyalására újra össze kell hívni. Ez
esetben az előterjesztéseket nem kell mellékelni.
22. § (1) Jegyzőkönyv-hitelesítők kijelölése nem kötelező.
(2) Ha a képviselő-testület bármely tagja indokoltnak tartja, akkor a hitelesítő választására indítványt
tesz.
(3) Hitelesítőket csak a képviselő-testületi tagok közül lehet választani, maximum 2 főt. A hitelesítők
feladata az elkészült jegyzőkönyv aláírással történő hitelesítése.
23. § (1) Az ülés vezetője előterjeszti a napirendi pontokat. A képviselő joga, hogy javaslatot tegyen a
napirendi pontok felcserélésére, új napirendi pontok felvételére, az előterjesztett egyes napirendi
pontok törlésére.
(2) A napirend elfogadásáról a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel, határozathozatal nélkül dönt.
24. § (1) A képviselő-testület ülése az ülésen tárgyalt napirendek alapján nyilvános vagy zárt.
(2) A képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel, külön határozathozatal nélkül dönt az egyes
napirendek tárgyalására fordítható időkeretről, egy-egy hozzászólás maximális időtartamáról, és az
ismételt hozzászólás számáról akkor, ha azt valamely képviselő a napirend megtárgyalása során
kezdeményezi.
(3) A zárt ülés elrendeléséről az Mötv. 46. § (2) bekezdés a) és b) pontja szerint meghatározott
esetekben szavazni nem kell. A testületi ülést levezető személynek kell a napirend közlésével
egyidejűleg hivatkozni a zárt ülésre vonatkozó törvényi előírásra.
(4) A képviselő-testület határozattal dönt a zárt ülés elrendeléséről a Mötv. 46. § (2) bekezdés c) pontja
szerint meghatározott esetekben.
(5) A zárt ülésen az Mötv. 46. § (3) bekezdésben meghatározott személyek vehetnek rész.
25. § (1) Az ülések napirendjére a testületi döntésekhez szükséges információt és határozati javaslatot
is tartalmazó előterjesztést kell készíteni. Annak elkészítéséről a polgármester irányításával a jegyző
vagy az aljegyző gondoskodik. Előterjesztésnek minősül:
a) a rendelet-tervezet,
b) a határozat-tervezet,
c) a beszámoló és
d) a tájékoztató.
(2) Kötelezően írásos előterjesztést kell készíteni:
a) az önkormányzat gazdasági programjáról;
b) rendeleteinek tervezeteiről;
c) a gazdasági program és a költségvetés végrehajtásáról szóló beszámolóról.
(3) Az előterjesztés formája az írásbeliség, azonban a polgármester döntése és a jegyző vagy az
aljegyző egyetértő javaslata szerint lehetőség van a rövidebb tartalmú és egyszerűbb megítélésű
határozat-tervezetek esetében a képviselő-testületi ülésen történő szóbeli előterjesztésre, illetve az
előzőleg írásban benyújtott határozat-tervezetnek az ülésen történő kiosztására.
(1) Előterjesztést nyújthat be
a) a polgármester,
b) képviselő,
c) a jegyző, aljegyző.
(2) A polgármester - különleges szakértelmet igénylő ügyekben - szakértőt is felkérhet az előterjesztés
és a döntési javaslat összeállítására.
(6) Az előterjesztéseket törvényességi szempontból a jegyző, aljegyző észrevételezi és a hivatalsegéd
útján gondoskodik azok – a testületi ülésre szóló meghívóval történő egyidejű - kézbesítéséről.
Bakonytamási Község Önkormányzat Képviselő-testülete - Szervezeti és Működési Szabályzat
14/5. oldal
26. § (1) Az előterjesztések tartalmi elemei
a) az előterjesztés témájának, tárgyának meghatározása,
b) a témával kapcsolatos előzmények, korábban hozott képviselő-testületi döntések, azok
végrehajtásával kapcsolatos információk,
c) a téma ismertetése,
d) a jogszabályi háttér bemutatása,
e) érvek és ellenérvek az adott témával kapcsolatban,
f) döntést igénylő témánál különböző változatok bemutatása, azok következményeinek ismertetése,
g) anyagi kihatású döntésnél az önkormányzat és szervei költségvetésére gyakorolt hatás bemutatása,
h) egyéb körülmények, összefüggések, adatok, amelyek segítik a döntéshozatalt,
i) határozati javaslat, vagy határozati javaslatok,
j) rendelettervezet, rendelettervezet indokolása,
k) rendelet tervezetnél a hatástanulmány.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott tartalmi követelmények közül a polgármester határozza meg az
adott előterjesztésnél alkalmazandó kötelező tartalmi elemeket.
(3) A sürgősségi indítvánnyal benyújtott előterjesztésnek is meg kell felelnie az e rendelet 25. §-ában,
valamint a 26. § (1)–(2) bekezdésében előírt követelményeknek.
27. § (1) A napirendi pont tárgyalását megelőzően szóbeli kiegészítésre van lehetőség. Ennek
megtételére az előterjesztő jogosult.
(2) A szóbeli kiegészítés során nem lehet megismételni az írásbeli előterjesztést, annak az
előterjesztéshez képest új információkat kell tartalmaznia.
28. § (1) A napirendi ponttal kapcsolatban az előterjesztőhöz a képviselőnek és a meghívottnak joga
van kérdést intézni.
(2) A napirendi pont vitáját az előterjesztő foglalja össze, egyúttal reagál az elhangzott észrevételekre.
29. § Az ülésvezető a vita lezárása után elsőként a módosító, majd az eredeti határozati vagy rendelet
javaslatot teszi fel szavazásra. A szavazás előtt ellenőrzi a testület határozatképességét.
30. § (1) A határozati javaslat az írásos vagy a szóbeli előterjesztésben vagy a polgármester által a vita
összefoglalása után megfogalmazott javaslat.
(2) A határozati javaslat részei
a) a határozat szövege,
b) a végrehajtást igénylő döntéseknél
ba) a határozat végrehajtásáért felelős személyek neve,
bb) a határozat végrehajtásának időpontja.
(3) A rendelet javaslat a rendelet szövegét tartalmazza.
31. § A szavazás előtt a jegyzőnek joga van törvényességi észrevételt tenni.
32. § A képviselő-testület a döntéseit az ülésen az Mötv. 47. § (2) bekezdése szerinti egyszerű
többséggel, vagy minősített többséggel hozza.
33. § (1) Minősített többség, azaz a megválasztott képviselők több mint felének (legalább 3 képviselő)
egybehangzó szavazata szükséges az Mötv. 50. §-ban meghatározott ügyekben hozott döntések
esetében.
(2) Az önkormányzat nem él az Mötv. 50. §-ban rögzített azon lehetőséggel, hogy a jelen szervezeti és
működési szabályzatban saját hatáskörben további, minősített többséget igénylő ügyeket határozzon
meg.
4. A képviselő-testület döntései
34. § (1) A képviselő-testület döntései
a) a határozat,
Bakonytamási Község Önkormányzat Képviselő-testülete - Szervezeti és Működési Szabályzat
14/6. oldal
b) a rendelet.
(2) A képviselő-testület jegyzőkönyvi rögzítéssel, de számozott határozat nélkül dönt
a) a napirend meghatározásáról,
b) az ügyrendi kérdésekről,
c) a képviselői felvilágosítás-kérésről, valamint a felvilágosítás-kérésre adott válasz elfogadásáról.
(3) Rendeletalkotás esetén a képviselőt-testületnek joga van a beterjesztett javaslat felett általános és
részletes vitát is tartani. Az erre vonatkozó indítványról a képviselő-testület vita nélkül dönt.
35. § (1) A képviselő-testület a 34. § (1) bekezdésben meghatározott döntéseit
a) nyílt szavazással, ezen belül:
aa) nem név szerinti nyílt szavazással
ab) név szerinti nyílt szavazással,
b) titkos szavazással
hozza.
(2) A nyílt szavazás során a szavazat jelzése kézfelemeléssel történik. Először a polgármester az igen
szerinti válaszra kér szavazást, majd a nem szavazatokra, végül a tartózkodásra. Az összesített
szavazatok számának meg kell egyezniük az ülésen szavazati joggal résztvevők számával.
(3) A jelenlévő képviselők egynegyedének indítványozására név szerinti szavazást kell tartani.
(4) Az önkormányzat nem él az Mötv. 48. § (3) bekezdésében rögzített azon lehetőséggel, hogy a jelen
szervezeti és működési szabályzatban saját hatáskörben további, név szerinti szavazást igénylő ügyeket
határozzon meg.
(5) A név szerinti szavazás alkalmával a jegyző a névsor alapján minden képviselőt személy szerint
szólít, és a képviselő által adott választ (igen, nem, tartózkodom) a névsorban rögzíti. A szavazás végén
a képviselő a nyilatkozatát aláírásával hitelesíti. A nyilatkozaton szerepeltetni kell az ülés napját,
helyszínét, a napirendi pontot, valamint azt, hogy a szavazás melyik javaslatra vonatkozott.
36. § (1) A titkos szavazással dönt a képviselő-testület az Mötv. 46. § (2) bekezdés szerinti ügyekben
akkor, ha azt a képviselők egynegyede indítványozza.
(2) A titkos szavazás lebonyolításáról az esetenként megválasztott 3 fős munkacsoport gondoskodik. A
munkacsoport tagjainak meghatározása külön határozathozatal nélkül történik, és csak adott alkalomra
vonatkozik.
(3) A titkos szavazás során a képviselők a hivatal pecsétjével ellátott szavazólapon a számunkra
megfelelő válasz (igen, nem, tartózkodom) előtti négyzetbe tett X jelöléssel jelölik meg az ülés
vezetője által feltett javaslattal kapcsolatos döntésüket. Érvénytelen az a szavazócédula, amelyen a
képviselő nem, vagy egynél több választ jelölt meg.
(4) A titkos szavazás eredményéről a 3 fős munkacsoport külön jegyzőkönyvet készít, mely tartalmazza
legalább az ülés napját, helyszínét, a napirendi pontot, azt, hogy a szavazás melyik javaslatra
vonatkozott, és hogy mi lett a szavazás számszaki eredménye (mennyi az igen, a nem és tartózkodom
szavazat). A szavazólapokat a szavazást követően a munkacsoport megsemmisíti. A munkacsoport
tagjai által aláírt jegyzőkönyvet csatolni kell a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvéhez.
37. § Az ülés vezetője a 35-36. §-ban meghatározottak alapján megállapítja a szavazás eredményét, és
ennek megfelelően megállapítja, hogy a testület a szavazásra feltett határozatot, vagy a rendeletet
elfogadta, vagy elutasította.
38. § A képviselő-testület - 37. § szerinti elfogadott - határozatait a naptári év elejétől folyamatos,
növekvő, egyedi sorszámmal kell ellátni. A határozatok sorszáma mellett fel kell tüntetni a
határozathozatal pontos időpontját (év, hó, nap megjelöléssel).
A határozatok jelölése a következő formában történik: ...../..... (..... .....) számú képviselő-testületi
határozat - Bakonytamási
39. § A képviselő-testület számozott határozata tartalmazza a képviselő-testület döntését szó szerinti
megfogalmazásban, a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős személy megnevezését.
Bakonytamási Község Önkormányzat Képviselő-testülete - Szervezeti és Működési Szabályzat
14/7. oldal
40. § A képviselő-testület - 37. § szerint elfogadott - rendeleteit a naptári év elejétől folyamatos,
növekvő, egyedi sorszámmal kell ellátni. A rendeletek sorszáma mellett fel kell tüntetni a rendelet
kihirdetésének időpontját (év, hó, nap megjelöléssel).
A rendeletek jelölése a következő formában történik:
Bakonytamási Község Önkormányzata Képviselő-testületének ...../..... (..... .....) önkormányzati
rendelete a ...........................................-ról.
41. § (1) A képviselőnek joga van a helyi önkormányzatokról szóló 1990 évi LXV. törvény (a
továbbiakban: Ötv.) 19. § (2) bekezdés a) pontjában meghatározott felvilágosítás-kérési joggal írásban
élni.
(2) Felvilágosítás-kérésnek az a kérdés- és problémafelvetés minősül, amely szoros kapcsolatban áll az
önkormányzat által ellátott feladatokkal, vagy valamely irányítása alatt álló szervezet tevékenységi
körével.
(3) A felvilágosítás-kérést a polgármesternél az ülés előtt 3 nappal írásban kell benyújtani.
(4) Amennyiben a felvilágosítás-kérést a (3) bekezdésben előírt határidőn túl vagy a képviselő-testület
ülésén nyújtják be, úgy az érintettnek csak abban az esetben kell az ülésen választ adnia, ha a
válaszadás előzetes vizsgálatot nem igényel. Ellenkező esetben az ülést követő 15 napon belül, írásban
kell válaszolni. A válasz elfogadásáról a képviselő-testület a soron következő ülésén dönt.
(5) Az ülésen az adott válasz elfogadásáról először a felvilágosítást kérő képviselő nyilatkozik. Ha a
választ nem fogadja el, a válasz elfogadásáról a képviselő-testület vita nélkül dönt. Amennyiben a
választ a képviselő-testület elutasítja, elrendeli a felvilágosítás-kérés tárgyának részletes kivizsgálását.
42. § (1) Amennyiben a képviselő az Mötv. 49. § (1) bekezdésében meghatározott, a személyes
érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztja a képviselő-testület - A polgármesteri
tisztség ellátásának egyes kérdéseiről és az önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról szóló 1994. évi
LXIV. törvény 17. § (2) bekezdése figyelembevételével - a képviselő tiszteletdíját, illetve
természetbeni juttatását 6 hónapra 25 %-kal csökkenti.
(2) Az (1) bekezdés szerinti csökkentésről a képviselő-testület határozatot hoz.
43. § (1) Az ülés vezetője felel a képviselő-testületi ülés rendjének biztosításáért.
(2) Az ülés tanácskozási joggal résztvevő tagjai az ülésen a hozzászólási szándékukat kézfelemeléssel
jelzik.
(3) A tanácskozási joggal rendelkezők részére a hozzászólási jogot az ülés vezetője adja meg, így egy
időben csak egy személy rendelkezik hozzászólási joggal.
(4) A hozzászólást a 24. § (2) bekezdés szerint korlátozni lehet.
(5) Amennyiben a képviselő nem tartja be a (2)-(3) bekezdés szerinti hozzászólási rendet, és
hozzászólási jog nélkül szól hozzá, az ülés vezetője a képviselőt felhívja az érintett szabályok
betartására. A hozzászólási jog ismételt megsértése esetén az ülés vezetője - A polgármesteri tisztség
ellátásának egyes kérdéseiről és az önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról szóló 1994. évi LXIV.
törvény 17. § (2) bekezdése figyelembe vételével - javasolja a képviselő-testületnek, hogy a
képviselőnek - az ülés rendjének betartására való kötelezettségének megszegése miatt - 1 hónapra 25
%-kal csökkentsék a tiszteletdíját, illetve a természetbeni juttatását. A képviselőtestület az ügyben
képviselő-testületi határozatot hoz.
44. § (1) Amennyiben az ülésen résztvevő, tanácskozási joggal nem rendelkező személy az ülés rendjét
hozzászólásával megzavarja, az ülés vezetője felhívja e magatartás megszüntetésére.
(2) Ismételt rendzavarás esetén az ülés vezetője javasolhatja a képviselő-testületnek, hogy határozat
nélkül döntsön 15 perc ülésezési szünet elrendeléséről.
(3) Ha a (2) bekezdés szerinti szünetet egy testületi ülés alkalmával maximum 2 alkalommal lehet
elrendelni. A harmadik rendzavarást követően az ülés vezetője javasolja a képviselő-testületnek, hogy a
képviselő-testület az ülésen eddig tárgyalt napirendekre módosítsa az ülés napirendjét. Ha a testület a
napirendi pontokra tett javaslatát elfogadta, az ülést az általános szabályok betartása szerint bezárja.
45. § (1) A testületi ülésen az elfogadott napirendi pontokon belül önálló napirendi pontként
tájékoztatást kell adni a lejárt határidejű határozatokról és egyéb önkormányzati döntésekről.
Bakonytamási Község Önkormányzat Képviselő-testülete - Szervezeti és Működési Szabályzat
14/8. oldal
(2) A testületi ülésen önálló napirendi ponton kívül is tájékoztatást kell adni az időszerű kérdésekről. A
tájékoztatást végezheti az ülés vezetője, illetve az egyébként előterjesztésre jogosult személy.
(3) A testületi ülésen szintén önálló napirendi ponton kívül kell tájékoztatást adni a következő ülés
várható időpontjáról, napirendjéről.
46. § Az ülés napirendjére tűzött napirendi pontok megtárgyalását követően, vagy az ülés annak
levezetése közben határozatképtelenné vált, továbbá a jelenlévő, tanácskozási joggal rendelkező
személyeknek további kérdése, hozzászólása nincs, az ülés vezetője az ülést bezárja.
5. A jegyzőkönyv
47. § (1) A képviselő-testület nyílt és zárt üléséről ülésenként jegyzőkönyvet kell készíteni, melynek
elkészítéséért a jegyző felelős.
(2) A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell az Mötv. 52. §-ában meghatározott tartalmi elemeket, valamint
azt, amelyre vonatkozóan a jelen szervezeti és működési szabályzat a jegyzőkönyvi rögzítés
követelményét előírja.
48. (1) A jegyzőkönyvben a tárgyalt napirendi pontokként meg kell adni az Mötv. 52. § (1) bekezdés f-
m) pontokat.
(2) A tárgyalt napirendeknél az Mötv. 52. § (1) bekezdés g) pontjaként legalább a tanácskozás lényegét
jegyzőkönyvbe kell foglalni. A képviselő-testület valamely tagja kérésére a jegyző köteles a képviselő
által elmondottakat szó szerint a jegyzőkönyvbe rögzíteni.
(3) A jegyzőkönyvben az Mötv. 52. § (1) bekezdés l) pontjaként a szavazás számszerű eredményét úgy
kell rögzíteni, hogy szerepeljen a jegyzőkönyvben, hogy hányan szavaztak igennel, hányan nemmel,
hányan tartózkodtak.
(4) A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell a képviselő-testület által hozott döntést. A határozatot a
jegyzőkönyv szövegébe kell beépíteni, a rendeletek esetében a jegyzőkönyv szövegében azt kell
szerepeltetni, hogy a testület a rendeletet a jegyzőkönyv mellékletként elhelyezett rendeletszöveggel
fogadja el. A rendelet szövegét ez esetben a jegyzőkönyvhöz mellékletként kell csatolni.
(5) Zárt ülés jegyzőkönyve esetében rögzíteni kell azt, hogy a meghívottak milyen minőségben vannak
jelen.
(6) A jegyzőkönyvet 2 példányban kell készíteni
a) egy példányt a jegyző kezel (ez az irattári példány),
b) egy példányt meg kell küldeni a kormányhivatalnak,
(7) A jegyzőkönyvhöz csatolni kell
a) a meghívót,
b) a jelenléti ívet,
c) az írásos előterjesztéseket,
d) az önkormányzati rendeletet,
e) a képviselők kérése alapján
ea) a képviselői indítványokat,
eb) a képviselői hozzászólásokat,
ec) a képviselői interpellációkat.
49. § (1) A képviselő-testület – az e rendelet 22. § (3) bekezdésében meghatározott módon – dönt a
jegyzőkönyv-hitelesítők választásának szükségességéről. A jegyzőkönyvet - ha megválasztásra kerültek
- a jegyzőkönyv-hitelesítőknek is alá kell írniuk.
(2) Az Mötv. 52. § (3) bekezdésében meghatározott betekinthetőségi jog biztosításáról a jegyzőnek kell
gondoskodnia. A jegyzőkönyvek anyagát csak hivatali dolgozó jelenlétében lehet megtekinteni.
(3) A képviselő-testület jegyzőkönyveinek naptári évenkénti beköttetéséről a jegyző gondoskodik. A
zárt ülések jegyzőkönyveit beköttetni nem szabad.
IV. Fejezet
A közmeghallgatás és falugyűlés
50. § (1) Általános közmeghallgatást kell tartani az Mötv. 54. §-ában foglaltak szerint.
Bakonytamási Község Önkormányzat Képviselő-testülete - Szervezeti és Működési Szabályzat
14/9. oldal
(2) A közmeghallgatáson köteles részt venni a képviselő-testület tagja, a jegyző vagy aljegyző.
(3) A meghirdetés során meg kell határozni a közmeghallgatás napirendjét.
(4) A közmeghallgatás kihirdetésére a képviselő-testület rendes ülésének összehívására vonatkozó
szabályokat kell alkalmazni.
51. § A közmeghallgatást a polgármester hirdeti meg és vezeti le. Akadályoztatása, távolléte esetén a
képviselő-testületi ülés összehívására és vezetésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
52. § (1) A képviselő-testület közmeghallgatásán az ülés vezetője először ismerteti a napirendi
pontokat.
(2) A közmeghallgatás napirendi pontonként történik. Adott napirendi pontokhoz kapcsolódva először
a képviselő-testületi ülésen előterjesztésre jogosultak tájékoztatást adnak.
(3) A közmeghallgatáson jelenlévők kézfelemeléssel jelzik a hozzászólási szándékukat.
(4) A hozzászólási jog megadása a képviselő-testületi ülésen történő hozzászólási jog megadásával
egyezik meg.
53. § Az ülés vezetője az előre meghirdetett napirendi pontok ismertetését követően lehetőséget ad a
megjelentek részére egyéb javaslatok és kérdések feltevésére.
54. § A közmeghallgatásról a jegyző a képviselő-testület jegyzőkönyvére vonatkozó szabályok
betartásával jegyzőkönyvet készít.
55. § (1) A képviselő-testület a lakosság, a társadalmi szervezetek közvetlen tájékoztatása és a
fontosabb döntések előkészítésébe való bevonása céljából eseti jelleggel falugyűlést tart.
(2) A falugyűlés meghirdetésére és levezetésére a közmeghallgatás szabályait kell alkalmazni.
(3) A falugyűlésen elhangzottakról a jegyző, vagy az általa kijelölt hivatali dolgozó jegyzőkönyvet
készít a közmeghallgatás jegyzőkönyvére meghatározott szabályok szerint.
V. Fejezet
A települési képviselő
56. § A települési képviselő eskü letételének megszervezése a jegyző feladata.
57. § (1) A települési képviselő – az Ötv. 19. § (2) bekezdés f) pontjában meghatározottakon túl –
köteles
a) kapcsolatot tartani a választóival, tájékoztatni őket a képviselő-testület működése során hozott
közérdekű döntésekről,
b) lehetőség szerint előre bejelenteni, ha a testületi ülésen nem tud megjelenni,
c) képviselőhöz méltó magatartást tanúsítani, a képviselő-testület és szervei tekintélyét, hitelét óvni,
d) a tudomására jutott önkormányzati, szolgálati, üzleti, valamint magán titkot megőrizni.
(2) A képviselő-testület a képviselőkre vonatkozó magatartási szabályokat az Mötv. 53. § (1) bekezdés
d) pontja alapján az alábbiak szerint határozza meg:
a) a képviselő köteles az ülésre pontosan megjelenni,
b) a képviselő az ülésre köteles a részére előterjesztésként megküldött anyagot áttekinteni,
c) a jelen szervezeti és működési szabályzatban meghatározott a testületi ülésen meghatározott
hozzászólási jogot szabályszerűen gyakorolni.
58. § (1) A települési képviselők járandóságait az önkormányzat képviselő-testülete külön rendeletben
határozza meg.
(2) Az önkormányzati képviselő megbízatása a helyi önkormányzati képviselők jogállásának egyes
kérdéseiről szóló 2000. évi XCVI. törvény 2-4. §-ban meghatározottak szerint szűnik meg.
(3) A képviselő összeférhetetlenségével, illetve az összeférhetetlenségi eljárással kapcsolatos
szabályokat a helyi önkormányzati képviselők jogállásának egyes kérdéseiről szóló 2000. évi XCVI.
törvény 5–10. §-a tartalmazza.
VI. Fejezet
Bakonytamási Község Önkormányzat Képviselő-testülete - Szervezeti és Működési Szabályzat
14/10. oldal
Az önkormányzat szervei, azok jogállása, feladatai
59. § A képviselő-testület szervei:
a) a polgármester (alpolgármester),
b) a képviselő-testület bizottsága,
c) a jegyző,
d) a közös önkormányzati hivatal,
e) a társulás.
1. A polgármester és az alpolgármester
60. § (1) A polgármester főállású tisztségviselő.
(2) A polgármesteri tisztség összeférhetetlenségi szabályait az Ötv. 33/A. §-a, a vagyonnyilatkozat
tételi kötelezettségét az Ötv. 33/B. §-a, a polgármesteri tisztség megszüntetésnek szabályait az Ötv.
33/C §-a tartalmazza.
61. § (1) A polgármester lemondására A polgármesteri tisztség ellátásának egyes kérdéseiről és az
önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról szóló 1994. évi LXIV. törvényben meghatározottakat kell
alkalmazni.
(2) A polgármester tisztségének megszűnése esetén, a tisztség megszűnését követően nyolc
munkanapon belül írásban foglaltan átadja munkakörét az új polgármesternek, ennek hiányában az
alpolgármesternek, illetve ha az alpolgármesteri tisztség nincs betöltve, vagy az érintett tartósan
akadályozva van a 13. § (2) bekezdésben meghatározott személynek.
62. § (1) A polgármester Mötv. 65. és 67. §-ában meghatározott feladatokon túli további feladatai
a) segíti a képviselő-testület tagjainak testületi és bizottsági munkáját,
b) meghatározza a jegyző képviselő-testületi tevékenységével kapcsolatos feladatait,
c) kapcsolatot tart a választópolgárokkal, valamint a helyi társadalmi és egyéb szervezetekkel,
d) fogadóórát tart,
e) nyilatkozik a sajtónak.
(2) A polgármester az Mötv. 67. § e) pontja alapján külön utasításban szabályozza a hatáskörébe
tartozó ügyekben a kiadmányozás rendjét.
63. § (1) A polgármester dönthet a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, a két ülés közötti
időszakban felmerülő, halaszthatatlan, a képviselő-testület hatáskörébe tartozó következő
önkormányzati ügyekben:
a) önkormányzati saját forrást nem igénylő pályázatok benyújtása esetén, ha a pályázati határidő a
következő ülésig lejár,
b) az önkormányzati vagyon megóvása érdekében szükséges élet, és vagyonbiztonságot veszélyeztető
helyzet esetében, ha az elhárítása miatti intézkedést kell hozni.
64. § (1) A képviselőtestület - a saját tagjai közül a polgármester javaslatára - titkos szavazással, a
képviselőtestület megbízatásának időtartamára a polgármester helyettesítése, munkájának segítésére
céljából egy fő alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatait.
(3) Az alpolgármester tiszteletdíját az alakuló ülésen, illetőleg a megválasztását követő ülésen a
képviselő-testület összegszerűen állapítja meg.
(4) Az alpolgármester feladatainak meghatározása a polgármester jogkörébe tartozik.
2. A képviselő-testület bizottsága
65. § A képviselő-testület feladatainak eredményesebb ellátása érdekében állandó bizottság hoz létre,
és ideiglenes bizottságokat hozhat létre.
66. § A képviselő-testület állandó bizottsága az ügyrendi bizottság,
Bakonytamási Község Önkormányzat Képviselő-testülete - Szervezeti és Működési Szabályzat
14/11. oldal
67. § (1) Az ügyrendi bizottság tagjainak száma 3 fő.
(2) A képviselő-testület elé az ügyrendi bizottság állásfoglalásával benyújtható előterjesztések:
a) a polgármester, és a képviselők díjazásával összefüggő döntések.
(3) Az ügyrendi bizottság feladatat- és hatásköre
a) a helyi önkormányzati képviselők jogállásának egyes kérdéseiről szóló 2000. évi XCVI. törvény 9. §
(2) bekezdése szerinti kivizsgálás,
b) a polgármester és alpolgármester díjazásának emelésére vonatkozó javaslat kidolgozása és
benyújtása a képviselő-testület elé,
c) a polgármester és alpolgármester jutalmazására vonatkozó javaslat kidolgozása és benyújtása a
képviselő-testület elé
d), döntést hoz a képviselő-testület által a bizottságra eseti jelleggel átruházott hatáskörben,
e) a helyi önkormányzati képviselők jogállásának egyes kérdéseiről szóló 2000. évi XCVI. törvény
10/A. § (3) bekezdésében foglalt vagyonnyilatkozat nyilvántartás,
f) a helyi önkormányzati képviselők jogállásának egyes kérdéseiről szóló 2000. évi XCVI. törvény
10/A. § (3) bekezdésében foglalt vagyonnyilatkozat ellenőrzése, ha az ellenőrzésre kezdeményezés
érkezik,
g) az i) pontban leírt eljárás lefolytatását követően az eredményről a képviselő-testület tájékoztatása.
(4) A bizottság feladata, hogy a (3) bekezdés szerinti ügyekkel kapcsolatban
a) szervezze és ellenőrizze a döntések végrehajtását,
b) nyomon kövesse a Közös Önkormányzati Hivatal - különösen döntés előkészítésre és végrehajtásra
irányuló - tevékenységét.
(6) Az ügyrendi bizottság ülésén tanácskozási jog illeti meg mindazokat, akik tanácskozási joggal részt
vehetnek a képviselő-testület ülésein.
68. § A bizottság tagjaira vonatkozó szabályokat a helyi önkormányzati képviselők jogállásának egyes
kérdéseiről szóló 2000. évi XCVI. törvény 11. §-a határozza meg.
69. § (1) A bizottság működésének szabályaira az Mötv. 60. §-át kell alkalmazni.
(2) A bizottság a létrehozását követően 30 napon belül ülést tart, ahol - az (1) bekezdésben
meghatározottak figyelembe vételével - határozattal elfogadja a bizottság részletes működési szabályait
tartalmazó bizottsági ügyrendet.
(3) A bizottság működésének ügyviteli feladatait a Közös Önkormányzati Hivatal látja el.
3. A jegyző
70. § (1) A jegyző jogállására az Mötv. 81. § (1) bekezdését kell alkalmazni.
(2) A jegyző az Mötv. 81. § (3) bekezdésben felsoroltakon kívüli kiemelt feladatai
a) tájékoztatást nyújt a képviselő-testületnek a képviselő-testület hatáskörét érintő jogszabályokról,
azok változásairól,
b) tájékoztatást nyújt a bizottságnak a bizottság hatáskörét érintő jogszabályokról, azok változásairól,
c) gondoskodik a hivatali dolgozók továbbképzéséről,
d) biztosítja az önkormányzati rendeletek, a határozatok érintettekkel való megismertetését.
e) a képviselő-testület döntéseiről nyilvántartást vezet határozat-nyilvántartás, illetve rendelet-
nyilvántartás formájában,
f) a bizottság döntéseiről határozat-nyilvántartást vezet,
g) rendszeresen áttekinti az képviselő-testületi rendeletek felsőbbrendű jogszabályokkal való
harmonizálását, ha jogszabálysértést tapasztal, írásban tájékoztatja a polgármestert,
h) gondoskodik a módosított képviselő-testületi rendeletek egységes szerkezetbe történő foglalásáról.
71. § (1) A 70. § (2) bekezdés d) pontja alapján a jegyző gondoskodik a rendelet helyben szokásos
módon történő kihirdetéséről.
Kihirdetési mód: az önkormányzati hivatal hirdetőtáblájára történő kihelyezés.
Közzétételi mód: az önkormányzat honlapján történő megjelenítés.
(2) A 70. § (2) bekezdés e)-f) pontokban meghatározott határozat-nyilvántartás formája:
a határozatok nyilvántartása sorszám szerint,
(3) A 70. § (2) bekezdés e) pontjában meghatározott rendelet-nyilvántartás formája
Bakonytamási Község Önkormányzat Képviselő-testülete - Szervezeti és Működési Szabályzat
14/12. oldal
rendelet-nyilvántartás sorszám szerint, a rendelet tárgyának megjelölésével, valamint a rendeletet
módosító rendeletekre való hivatkozással.
72. § (1) A jegyző kinevezése a Mötv. 83. § b) pontja alapján történik. A jegyző felett az egyéb
munkáltatói jogkört a közös hivatal létrehozásáról és fenntartásáról szóló megállapodás szerint a
megállapodó önkormányzatok polgármesterei együttesen, egyenlő arányban gyakorolják, többségi
döntéssel.
(2) A jegyzői és aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve a jegyző és aljegyző egyidejű tartós
akadályoztatása esetén, a tisztség betöltetlensége, illetve akadályoztatása kezdő időpontjától számított
legfeljebb hat hónap időtartamra a jegyzői feladatok ellátására a polgármesterek a Közös
Önkormányzati Hivatal olyan köztisztviselőjét bízzák meg, aki a képesítési és alkalmazási feltételeknek
megfelel. Ha a Közös Önkormányzati Hivatalban ilyen köztisztviselő nincs, akkor más önkormányzat
Polgármesteri Hivatalának, vagy Közös Önkormányzati Hivatalának jegyzőjét bízzák meg.
4. A Közös Önkormányzati Hivatal
73. § (1) A képviselő-testület az Mötv. 84. § (1) bekezdése alapján Közös Önkormányzati Hivatalt hoz
létre.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott hivatal neve: Csóti Közös Önkormányzati Hivatal.
(3) A Közös Önkormányzati Hivatal alapvető feladatait az Mötv. 84. § (1) bekezdése, további
feladatokat az Mötv. 67. § b) pontja alapján polgármester is meghatároz. A Közös Önkormányzati
Hivatal köztisztviselője részére jogszabály feladatot és hatáskört állapít meg. A Közös Önkormányzati
Hivatal által ellátott feladat- és hatásköröket a Hivatal szervezeti és működési szabályzata tartalmazza.
(4) A Közös Önkormányzati Hivatal belső szervezeti tagozódását, létszámát, munkarendjét, valamint
ügyfélfogadási rendjét - az Mötv. 67. § d) pontja és a 85. § (6), (9) bekezdése pontja figyelembe
vételével - a Képviselő-testületek határozattal fogadják el.
5. Társulás
74. § (1) A képviselő-testületnek jogi személyiséggel rendelkező társulása nincs.
VII. Fejezet
A képviselő-testület gazdasági programja
75. § (1) A képviselő-testület a megbízatásának időtartama alatt a gazdasági program alapján működik.
(2) A gazdasági program tervezetének elkészítéséről, valamint a képviselő-testület elé terjesztéséről a
polgármester gondoskodik.
(3) Az önkormányzat szakfeladatrendjét e rendelet 1. számú függeléke tartalmazza.
VIII. Fejezet
Együttműködés a helyi nemzetiségi önkormányzatokkal
76. § (1) Az Önkormányzat együttműködik – a nemzetiségek közösségi jogai érvényesülésének
elősegítése érdekében – a közvetlenül választott Cigány Nemzetiségi Önkormányzattal.
(2) A nemzetiségi önkormányzatok költségvetése nem része a helyi önkormányzat költségvetésének,
arról a nemzetiségi önkormányzatok testületei saját határozatukkal döntenek. A nemzetiségi
önkormányzat költségvetését a nemzetiségi önkormányzat elnöke hagyja jóvá.
(3) Bakonytamási Község Önkormányzata a Cigány Nemzetiségi Önkormányzattal kötött
megállapodás alapján biztosítja a nemzetiségi önkormányzat működéséhez szükséges feltételeket.
IX. Fejezet
Vegyes rendelkezések
77. § Az Önkormányzat a külterületen élő lakosok megfelelő ellátása és a község életébe való
bekapcsolódása érdekében tanyagondnoki szolgáltatást tart fenn. A szolgáltatás igénybe vételéről és
működéséről külön rendelet rendelkezik.
Bakonytamási Község Önkormányzat Képviselő-testülete - Szervezeti és Működési Szabályzat
14/13. oldal
78. § Az Önkormányzat belső ellenőrzési, családsegítési, gyermekjóléti, házigondozási, házi
segítségnyújtási feladatait a Pápai Többcélú Kistérségi Társulás keretén belül, a könyvtári feladatait az
Eötvös Károly Megyei Könyvtáron keresztül látja el.
X. Fejezet
Záró rendelkezések
79. § Ez a rendelet a 2013. május 11. napján lép hatályba.
80. § A hatályba lépéssel egyidejűleg hatályát veszti a Képviselő-testület és szervei Szervezeti és
működési szabályzatáról szóló 1/2013. (I. 25.) önkormányzati rendelet.
Bakonytamási, 2013. április 25.
Németh Károly
Takács Imre
Polgármester
jegyző
A rendelet kihirdetve: 2013. május 10.
Takács Imre
jegyző
Bakonytamási Község Önkormányzat Képviselő-testülete - Szervezeti és Működési Szabályzat
14/14. oldal
1. függelék a 7/2013. önkormányzati rendelethez
Bakonytamási Község Önkormányzata szakfeladatai
Szakfeladat száma
Megnevezése
522110
Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása
681000
Saját tulajdonú ingatlan adásvétele
682001
Lakóingatlan bérbeadása, üzemeltetése
682002
Nem lakóingatlan bérbeadása, üzemeltetése
811000
Építmény üzemeltetés
813000
Zöldterület-kezelés
841126
Önkormányzatok és többcélú kistérségi társulások igazgatási
tevékenysége
841127
Települési kisebbségi önkormányzatok igazgatási tevékenysége
841402
Közvilágítás
841403
Város-, és községgazdálkodási szolgáltatások
841901
Önkormányzatok és többcélú kistérségi társulások elszámolásai
841902
Központi költségvetési befizetések
851011
Óvodai nevelés, ellátás
862101
Házi orvosi alapellátás
882111
Rendszeres szociális segély
882112
Időskorúak járadéka
882113
Lakásfenntartási támogatás normatív alapon
882115
Ápolási díj alanyi jogon
882116
Ápolási díj méltányossági alapon
882117
Rendszeres gyermekvédelmi pénzbeli ellátás
882118
Kiegészítő gyermekvédelmi támogatás
882119
Óvodáztatási támogatás
882122
Átmeneti segély
882123
Temetési segély
882124
Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás
882125
Mozgáskorlátozottak közlekedési támogatása
882129
Egyéb önkormányzati eseti pénzbeli ellátások
882202
Közgyógyellátás
882203
Köztemetés
889921
Szociális étkeztetés
889922
Házi segítségnyújtás
889928
Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás
890441
Közcélú foglalkoztatás
890442
Közhasznú munka
890443
Közmunka
900400
Kulturális műsorok, rendezvények, kiállítások szervezése
910121
Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása
910123
Könyvtári szolgáltatások
910502
Közművelődési intézmények, közösségi színterek működtetése
931102
Sportlétesítmények működtetése, fejlesztése
960302
Köztemető-fenntartás és működtetés