Bakonytamási Önkormányzat Képviselő-testülete
JEGYZŐKÖNYV
Készült a Bakonytamási Község Önkormányzat Képviselő-testülete 2011. február 10-én 17
00
órai kezdettel megtartott üléséről.
Az ülés helye: Polgármesteri Hivatal nagyterme
Jelen vannak:
Az 5 fős képviselő-testületből 5 fő:
Németh Károly polgármester
Dr. Orbán Sándor alpolgármester
Fejes Ákos képviselő
Kiss Tibor képviselő
Lakatos Zoltán képviselő
Jelen van továbbá:
Bácsi Attiláné köztisztviselő
Ihász Csabáné köztisztviselő
Leitner Pál körjegyző
A polgármester köszönti a megjelenteket, a jelenléti ív alapján megállapítja, hogy a testület
határozatképes, így az ülést megnyitja. Ismerteti az ülés napirendi pontját, mely a következő:
1. 2010. évi költségvetés módosítása
2. 2011. évi költségvetés
3. Vegyes ügyek
4. Szociális ügyek
Megkérdezi, van-e más javaslat a napirenddel kapcsolatban. Más javaslat nem volt, így
szavazásra tette fel a napirend elfogadását. A testület a napirendet egyhangúlag elfogadta.
Napirend előtt a polgármester elmondj, hogy az erdészettel megbeszélte az utak kérdését,
időpontot egyeztetve találkoznak ez ügyben. A Török féle házzal kapcsolatban a levél a
testület álláspontjáról elment. Tanyagondnoki szolgálatban a busz szerepel gépkocsiként. A
hathalmi busszal kapcsolatban elküldött levélre válasz nem jött, de számlát sem küldtek.
1. napirendi pont
A polgármester elmondja, hogy a módosító javaslatot mindenki kézhez kapta. Kéri, hogy
akinek észrevétele van a módosításokkal kapcsolatban, az tegye meg.
2011.02.10.
37/1. oldal
Bakonytamási Önkormányzat Képviselő-testülete
Érdemi hozzászólás nem volt, így a levezető elnök szavazásra tette fel a 2010. évi
költségvetés módosítására vonatkozó javaslatot.
A testület 5 fő igen szavazattal, egyhangúlag megalkotja következő rendeletét:
1/2011. (II.11.) sz. képviselő-testületi rendelet - Bakonytamási
Bakonytamási Község Önkormányzatának Képviselőtestülete a 2010. évi költségvetés
módosítására vonatkozó javaslatot megtárgyalta és elfogadta. A rendelet a
jegyzőkönyv mellékletét képezi. A testület felkéri a körjegyzőt, hogy a kihirdetésről
gondoskodjon.
2. napirendi pont
A polgármester elmondja, hogy a költségvetési javaslatot mindenki kézhez kapta. Mindenki
megkapta. A tetőcserép cseréjét tervezték be a lakáson, és egy szükséglakás vételére nyílik
alkalom Hathalmon, ennyi a többlet a koncepció óta. Az ingatlan 500 eFt-os árában a
berendezés is benne van. A hathalmi tűzben károsodottaknak lehetne biztosítani lakást.
A testület a vásárlással egyetért.
A polgármester kéri, hogy erről külön is határozzon a testület.
A testület 5 fő igen szavazattal, egyhangúlag meghozta következő határozatát:
3/2011. (II.10.) képviselő-testületi határozat - Bakonytamási
Bakonytamási Község Önkormányzatának Képviselőtestülete megvásárolja a
Gansperger Mária Bakonytamási, Honvéd u. 15. sz. alatti lakos tulajdonában lévő,
Hathalom pusztai, 063/29/3 hrsz. alatt felvett ingatlant 500.000,-Ft összegért.
A testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az adásvételi szerződést a
tulajdonossal az önkormányzat nevében megkösse.
A polgármester elmondja, hogy január 14-én a civil szervezeteknek küldött levelet. Ebben
kérte, hogy programot állítsanak össze, tájékoztassák a testületet, mire kérnek támogatást.
Felolvassa a levelet. A nyugdíjas klubtól, faluvédő egyesülettől és a lovasoktól jött válasz.
Benne maradjon-e a költségvetésben a támogatás azok részére, akik nem kértek?
Lakatos Zoltán képviselő szerint bent kell hagyni, de nem kell odaadni, mert 3 szervezet veszi
a fáradtságot, a többi nem, ha így is megkapják, akkor teljesen mindegy, írtak e választ vagy
sem.
Kiss Tibor képviselő szerint nem kell megadni a pénzt annak, aki nem kért. Ha eddig nem
jelezte, hogy mit szeretnének, akkor ne. Évközben sem.
Lakatos Zoltán szerint fenn kell tartani a lehetőséget, hogy év közben kérjen.
Kiss Tibor elmondja, ő figyelmeztette őket, ha nem érdekelte egyiket sem, akkor ez legyen
végleges. Megkérdezi, hogy a lovasoknak a 100 eFt elég volt-e.
Németh Károly polgármester elmondja, hogy 90 e Ft körül volt a tavyalyi kiadásuk.
Kiss Tibor szerint a faluvédő egyesület programjára kell adni a maradék 200 eFt-ot.
Németh Károly polgármester szerint ha évközben benyújtják a programot, kapjanak.
Dr. Orbán Sándor alpolgármester szerint is bent kell hagyni, ha kér és megindokolja, kapjon.
Ne legyen véglegesen kizárva senki sem a lehetőségből azért,mert esetleg egy valaki nem
készítette el a levelet.
2011.02.10.
37/2. oldal
Bakonytamási Önkormányzat Képviselő-testülete
A testület egyetért.
Több érdemi hozzászólás nem volt, így a levezető elnök szavazásra tette fel a 2011. évi
költségvetés elfogadására vonatkozó javaslatot.
A testület 5 fő igen szavazattal, egyhangúlag megalkotja következő rendeletét:
2/2011. (II.11.) sz. képviselő-testületi rendelet - Bakonytamási
Bakonytamási Község Önkormányzatának Képviselőtestülete a 2011. évi
költségvetésre vonatkozó javaslatot megtárgyalta és elfogadta. A rendelet a
jegyzőkönyv mellékletét képezi. A testület felkéri a körjegyzőt, hogy a kihirdetésről
gondoskodjon.
3. napirendi pont
A körjegyző ismerteti az SZMSZ elfogadására vonatkozó javaslatot.
Érdemi hozzászólás nem volt, így a levezető elnök szavazásra tette fel az SZMSZ
elfogadására vonatkozó javaslatot.
A testület 5 fő igen szavazattal, egyhangúlag megalkotja következő rendeletét:
3/2011. (II.11.) sz. képviselő-testületi rendelet - Bakonytamási
Bakonytamási Község Önkormányzatának Képviselőtestülete a Szervezeti és
működési szabályzat elfogadására vonatkozó javaslatot megtárgyalta és elfogadta. A
rendelet a jegyzőkönyv mellékletét képezi. A testület felkéri a körjegyzőt, hogy a
kihirdetésről gondoskodjon.
A körjegyző ismerteti a szociális ellátások igénybevételének helyi szabályozásáról szóló
renddelet módosítására vonatkozó javaslatot.
Érdemi hozzászólás nem volt, így a levezető elnök szavazásra tette fel a módosításra
vonatkozó javaslatot.
A testület 5 fő igen szavazattal, egyhangúlag megalkotja következő rendeletét:
4/2011. (II.11.) sz. képviselő-testületi rendelet - Bakonytamási
Bakonytamási Község Önkormányzatának Képviselőtestülete a pénzbeli és
természetbeli szociális ellátások helyi szabályairól szóló 5/2006. (II. 21.) sz. rendelete
módosítására vonatkozó javaslatot megtárgyalta és elfogadta. A rendelet a
jegyzőkönyv mellékletét képezi. A testület felkéri a körjegyzőt, hogy a kihirdetésről
gondoskodjon.
A körjegyző ismerteti a hulladékszállítási rendelet módosítására vonatkozó javaslatot.
2011.02.10.
37/3. oldal
Bakonytamási Önkormányzat Képviselő-testülete
Érdemi hozzászólás nem volt, így a levezető elnök szavazásra tette fel a módosításra
vonatkozó javaslatot.
A testület 5 fő igen szavazattal, egyhangúlag megalkotja következő rendeletét:
5/2011. (II.11.) sz. képviselő-testületi rendelet - Bakonytamási
Bakonytamási Község Önkormányzatának Képviselőtestülete a települési szilárd
hulladékok kezelésével kapcsolatos közszolgáltatásról szóló 9/2010. (XII.31.) sz.
rendelete módosítására vonatkozó javaslatot megtárgyalta és elfogadta. A rendelet a
jegyzőkönyv mellékletét képezi. A testület felkéri a körjegyzőt, hogy a kihirdetésről
gondoskodjon.
A polgármester elmondja, hogy a Nőnap szervezése folyamatban van március 5-ére. Igény
merült fel erre, 130 hölgy jelezte a részvételi szándékát. A program nagyjából összeállt: zene,
köszöntő, vers, idézetek, pápai színjátszók: jelenet, MEGLEPETÉS, slágerek, virágátadás,
vendéglátás. A kultúrház költségvetésében megvan rá a fedezet. A Mezőségi Őrzőkör
Alapítvány és a Bástya Egyesület csángó magyar kollégiumot létesítenek, havonta
lakosonként 1 Ft-ot kérnek, évente 10 eFt körül van Bakonytamásira kiszámolva.
K Iss Tibor képviselő szerint a megmaradt 200 eFt-ot adjuk oda.
Németh Károly polgármester akkora összegre nem gondolt, a jövőben is támogatni kell
valószínűleg, nem biztos, hogy mindig ennyit lehet adni.
Lakatos Zoltán 10 eFt-ot javasol.
Németh Károly polgármester magasabb összegre gondolt.
dr. Orbán Sándor alpolgármester 50-100 eFt között javasolja megállapítani a támogatást.
Lakatos Zoltán a tízszeresét javasolja, amit kérnek.
Fejes Ákos képviselő szerint is legyen 100 eFt.
Több javaslat nem volt, így a levezető elnök szavazásra tette fel a 100 eFt-os támogatás
elfogadását.
A testület 5 fő igen szavazattal, egyhangúlag meghozta következő határozatát:
4/2011. (II.10.) sz. képviselő-testületi határozat - Bakonytamási
Bakonytamási Község Önkormányzatának Képviselőtestülete a Mezőségi Őrzőkör
Alapítvány és a Bástya Egyesület által csángó magyar kollégium létesítését 100.000,-
Ft összeggel támogatja.
A testület felkéri a polgármestert, hogy a támogatás átutalásáról gondoskodjon.
A polgármester tájékoztatja a a testületet, hogy a nagytérségi hulladékgazdálkodási
társulásban a képviselő személye megváltozott, a varsányi polgármester helyett
Tápszetmiklós polgármestere lesz a képviselője a varsányi régiónak Erről testületi határozatot
kell hozni. Ismerteti a javaslatot.
Érdemi hozzászólás nem volt, így szavazásra tette fel a javaslatot.
A testület 5 fő igen szavazattal egyhangúlag meghozta következő határozatát:
2011.02.10.
37/4. oldal
Bakonytamási Önkormányzat Képviselő-testülete
5/2011. (II.10.) sz. képviselő-testületi határozat - Bakonytamási
Bakonytamási Község Önkormányzatának Képviselőtestülete a Győr Nagytérségi
Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás Társulási Tanácsába a
veszprémvarsányi régióból delegált Németh Csaba Veszprémvarsány
polgármesterének lemondását elfogadja és helyette Kovács Józsefet, Tápszentmiklós
község polgármesterét delegálja.
A képviselő-testület felhatalmazza Kovács Józsefet, hogy a veszprémvarsányi régió
összes településének egységes álláspontját képviselje mind a Győr Nagytérségi
Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulással, mind a GYŐRSZOL-lal
folytatandó tárgyalások során. Bármilyen tárgyalást elsősorban Kovács József
polgármesterrel kell lefolytatni és nem településenként.
A települések egységes álláspontját a 2011. január 17-én Veszprémvarsányban tartott
régiós ülés jegyzőkönyve tartalmazza.
Bármilyen tárgyalás után Kovács József polgármester köteles tájékoztatni a régió
településeinek polgármestereit a tárgyalások tartalmáról és eredményéről 3
munkanapon belül.
A polgármester ismerteti a Sokorói Közoktatási és Közművelődési Központ költségvetését.
Javasolja annak elfogadását.
Érdemi hozzászólás nem volt, így szavazásra tette fel a javaslatot.
A testület 5 fő igen szavazattal egyhangúlag meghozta következő határozatát:
6/2011. (II.10.) sz. képviselő-testületi határozat - Bakonytamási
Bakonytamási Önkormányzat Képviselő-testülete a Sokorói Közoktatási és
Közművelődési Központ 2011. évi költségvetését megtárgyalta és elfogadta. A
Központ költségvetése Sokorópátka Község Önkormányzatának költségvetési
rendeletébe épül be, valamint e jegyzőkönyv mellékletét képezi.
A polgármester tájékoztatja a testületet, hogy a Turista házat a szeméttelep rekultiválásán
dolgozók havi 80 eFt-ért kivennék majdnem 1 évre. Az elmúlt évben csak azok vették
igénybe az épületet, akiket az önkormányzat hívott táborozni, így javasolja a bérbeadást.
A testület ezzel egyetért, így szavazásra tette fel a javaslatot.
A testület 5 fő igen szavazattal egyhangúlag meghozta következő határozatát:
7/2011. (II.10.) sz. képviselő-testületi határozat - Bakonytamási
Bakonytamási Önkormányzat Képviselő-testülete a Turista ház épületét
2011.02.14-től határozatlan időre (varhatóan 2011 év végéig) havi 80.000,-Ft
bérleti díjért bérbe adja a Swietelsky Magyarország Kft-nek. A bérlő havi számlák
alapján a tételes rezsi költséget is köteles megfizetni.
A testület felhatalmazza a polgármestert, hogy a fentiek alapján a bérleti
szerződést megkösse.
A polgármester tájékoztatja a testületet, hogy a folyópartokon lévő fűzfákat egy vállalkozó
megvásárolná. Elmondja még, hogy a tavalyi év folyamán 1.671 eFt jött be a fából. Munkadíj
2011.02.10.
37/5. oldal
Bakonytamási Önkormányzat Képviselő-testülete
volt 350 eFt. Kérdezi a testülettől, hogy az egyébként is kivágandó fákat értékesítse-e az
önkormányzat a vállalkozónak.
A testület egyetért az értékesítéssel. A polgármester szavazásra teszi fel a javaslatot.
A testület 5 fő igen szavazattal egyhangúlag meghozta következő határozatát:
8/2011. (II.10.) sz. képviselő-testületi határozat - Bakonytamási
Bakonytamási Önkormányzat Képviselő-testülete a folyópartokon lévő vágásérett,
önkormányzati tulajdonú fűzfákat értékesíteni kívánja. A testület felhatalmazza a
polgármestert, hogy az aktuális piaci áron, egyedi megegyezés alapján a fákat
vállalkozónak értékesítse.
Több hozzászólás nem volt, így Németh Károly polgármester szociális ügyek tárgyalása
miatt zárt ülést rendel el 18
15
-kor.
kmf.
Németh Károly
Leitner Pál
polgármester
körjegyző
2011.02.10.
37/6. oldal
Bakonytamási Önkormányzat Képviselő-testülete
B
AKONYTAMÁSI
Ö
NKORMÁNYZAT
K
ÉPVISELŐ
-
TESTÜLETÉNEK
3/2011. (II. 11.)
RENDELETE
AZ
ÖNKORMÁNYZAT
SZEVEZETI
ÉS
MŰKÖDÉSI
SZABÁLYZATÁRÓL
A Magyar Köztársaság Alkotmányában biztosított önkormányzati jogok hatékony
érvényesüléséhez fűződő érdekeket szem előtt tartava Bakonytamási Község
Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV.
törvény (továbbiakban: Ötv.) 18.§. (1) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján az
önkormányzat, valamint szerveinek és tisztségviselőinek működési rendjéről (továbbiakban:
SZMSZ) az alábbi rendeletet alkotja.
P
REAMBULUM
Bakonytamási 720 fős település a Bakonyalja és a Sokoróalja találkozásánál. A település a
Kisalföld határán fekszik Veszprém megye északi részén.
A településen ősidők óta nyoma van emberi jelenlétnek, ennek ékes bizonyítékait szolgálják
bronzkori, keltakori és római régészeti leletek. Ősisége mellett szól egy vallomás 1721-ből,
amely a helység templomának építését Szent István uralkodásához köti. Az első írásos emlék
az 1262-ből származó oklevél, amelyben a Szák nembeli Pykud asszony leánynegyedként a
pannonhalmi apátságnak ajándékozta. A község szépszámú urai között tarthatjuk számon az
Esterházy, valamint a Batthány családot is. Utóbbiakkal való kapcsolatra utal a település
címerében található kiterjesztett szárnyú pelikán madár is. A XVIII. századra kibővült az itt
élők száma, a II. József fémjelezte népszámlálás már 699 lelket számlált. A szabadságharc
leverését követően a falu Habsburg tulajdonba került. A századforduló jelentős gazdasági
fellendülést hozott a település életében, 1903-ban nagyközséggé nyilvánítják. A két világégés
során csaknem száz ember a község vesztesége, rájuk minden év május utolsó vasárnapján
tartott Hősök Napján emlékezik a falu. Az ötvenes években 1200 fő körüli Bakonytamási
hanyatlását a tanácsrendszer indította el. Az 1970-es évek elején megszűnt a helyi
önigazgatás, valamint a felső tagozatos iskolai oktatás. A községi közös tanács központja a
szomszédos Pápateszér község lett, azonban 1990 óta Bakonytamási Község újra önállóan
intézi a helyi közügyeket.
Bakonytamási leghíresebb szülötte Tatay Sándor (1910-1991) író, aki 1935-ig élt a
településen. Műveinek jelentős részét a szülőfalujában eltöltött évek ihlették. Munkásságáért
háromszor kapott József Attila-díjat, életművét 1991-ben Kossuth-díjjal ismerték el.
Szülőfaluja temetőjében nyugszik, a szülőháza helyén állított emléktábla őrzi örök emlékét. A
település másik országosan ismert szülötte Hámory Imre (1909-1967) operaénekes.
Mindezeket alapul véve és szem előtt tartva Bakonytamási Község önállóan, szabadon,
demokratikus módon, széles körű nyilvánosságot teremtve intézi a település közügyeit,
gondoskodik a közszolgáltatásokról, a helyi hatalom önkormányzati típusú gyakorlásáról.
2011.02.10.
37/7. oldal
Bakonytamási Önkormányzat Képviselő-testülete
I
.
FEJEZET
Á
LTALÁNOS
RENDELKEZÉSEK
Az önkormányzat hivatalos megnevezése, jelképei
1. §
A Képviselő-testület és szervei számára az Ötv.-ben és más jogszabályokban meghatározott
feladat- és hatásköri, szervezeti és működési előírásokat jelen SZMSZ-ben foglaltak
figyelembevételével kell alkalmazni.
2. §
(1)
Az önkormányzat hivatalos megnevezése Bakonytamási Község Önkormányzata.
(2)
Az önkormányzat székhelye 8555 Bakonytamási, Széchenyi u. 1.
(3)
Az önkormányzat illetékességi területe Bakonytamási község közigazgatási területére
terjed ki.
(4)
Az önkormányzati jogok gyakorlásával felruházott szervezet Bakonytamási
Önkormányzat Képviselő-testülete.
(5)
A képviselő-testület hivatalának megnevezése Pápateszér-Bakonytamási Községek
Körjegyzősége.
3. §
(1)
Az önkormányzat jelképei: címer, zászló, pecsét.
(2)
Az önkormányzat címerének és zászlajának leírását, azok használati rendjét külön
önkormányzati rendelet szabályozza.
(3)
Az önkormányzat hivatalos kör alakú pecsétjén középen a Magyar Köztársaság címere,
alatta Veszprém megye, körben Bakonytamási Önkormányzat Képviselőtestülete felirat
látható.
(4)
A polgármester és a körjegyző hivatalos kör alakú pecsétjén középen a Magyar
Köztársaság címere van, a köríven pedig a Bakonytamási Polgármester, illetve
Pápateszér-Bakonytamási Községek Körjegyzője felirat látható.
(5)
Az önkormányzat díszbélyegzőjén Bakonytamási község címere, a köríven pedig a
Bakonytamási Község Önkormányzata felirat látható. Az önkormányzat díszbélyegzőjét
hivatalos célból nem használhatja, az elsősorban kitüntetések, oklevelek, valamint
dísztáviratok esetében használatos.
(6)
Az önkormányzat hivatalos bélyegzőinek lenyomatát jelen rendelet függeléke
tartalmazza.
2011.02.10.
37/8. oldal
Bakonytamási Önkormányzat Képviselő-testülete
(7)
A Magyar Köztársaság címerét, továbbá az önkormányzat zászlaját a képviselő-testület
üléstermében kell elhelyezni.
4. §
A Polgármester gondoskodik arról, hogy a település lakossága a nemzeti és a helyi ünnepeket
méltó módon ünnepelhesse meg. A település helyi ünnepei:
a) Háborús Hősök Napja: május utolsó vasárnapján,
b) Evangélikus Temlomszentelő Évfordulója: advent második vasárnapján,
c) Katolikus Templomszentelő Évfordulója: július utolsó vasárnapján.
5. §
Az önkormányzat nemzetközi kapcsolatokat tart fenn és ápol a kárpátaljai Nagybégány,
zömében magyar nemzetiségűek lakta településével. Belföldön az önkormányzat a „Tamási
nevű települések találkozója” elnevezésű, változó helyszínen megtartásra kerülő
rendezvénysorozat keretében kapcsolatokat tart fenn Rábatamási, Drávatamási, Kistamási,
Gúttamási, Paptamási, Balogtamási községekkel és Tamási várossal.
6. §
(1)
Az önkormányzat hivatalos lapja a Bakonytamási Hírnök című negyedéves
gyakorisággal megjelenő időszaki lap, amelyre a település lakossága háztartásonként
egy példányban térítésmentesen jogosult.
(2)
A hivatalos lapnak tartalmaznia kell különösen:
-
a képviselő-testület fontosabb döntéseit kivonatos formában,
- a közérdekű önkormányzati és közigazgatási információkat,
-
a fontosabb társadalmi eseményekre vonatkozó információkat,
- a település életét érintő jelentősebb eseményeket.
(3)
Az önkormányzat hivatalos lapjáról évfolyamonkénti nyilvántartást kell vezetni ezáltal
is elősegítve a jövendő nemzedék számára a település életét érintő jelentősebb
események felidézhetőségét, történetének tudományos kutathatóságát.
7. §
A Bakonytamási Önkormányzat Képviselő-testülete által adományozható kitüntetések körét
és az adományozás rendjét külön önkormányzati rendelet tartalmazza.
II
.
FEJEZET
A
Z
ÖNKORMÁNYZATI
FELADAT
-
ÉS
HATÁSKÖRÖK
Az önkormányzat feladatai
8. §
(1) Az önkormányzat jogi személy. Az önkormányzati feladat és hatáskörök a képviselő-
testületet illetik meg.
2011.02.10.
37/9. oldal
Bakonytamási Önkormányzat Képviselő-testülete
(2) Az önkormányzat kötelező feladatait, ellátási kötelezettségeit az Ötv. szabályai
határozzák meg. A feladatellátás mértékéről, módjáról az önkormányzat – lehetőség
szerint - rendeleteiben határoz.
9. §
(1) Az önkormányzat önként vállalt feladatai:
a) Bakonytamási Torna Club sporttevékenységének támogatása,
b) a települési civil szerveződések és egyházak kulturális tevékenységének támogatása,
c) belföldi és nemzetközi kapcsolatok létesítése, ápolása,
d) helyi közéleti időszakos kiadvány megjelentetése.
(2) Az önkormányzat az előírt kötelező feladatain túl önként akkor vállalhat feladatot:
-ha megvalósítása nem veszélyezteti a kötelezően előírt feladat és hatáskörök ellátását,
-ha az nem tartozik más szervek kizárólagos feladat és hatáskörébe,
-ha az ellátásához rendelkezik a szükséges feltételekkel.
(3) A képviselő-testület az önként vállalt többlet-feladatok tárgyában az éves költségvetési
rendeletében - a fedezet biztosításával egyidejűleg - foglal állást.
Az átruházott hatáskörök
10. §
(1) A képviselő-testület egyes hatásköreit az Ötv.-ben meghatározott szervekre átruházhatja.
(2) A képviselő-testület által átruházott hatáskörök tovább nem átruházhatók.
(3) A képviselő-testület az átruházott hatáskör gyakorlójának utasításokat adhat, döntését
megsemmisítheti és megváltoztathatja.
(4) A települési képviselő kezdeményezheti, hogy a képviselő-testület vizsgálja felül az
átruházott hatáskör gyakorlójának önkormányzati ügyben hozott döntését.
(5) Az átruházott hatáskör gyakorlója - az e kereteken belül tett - intézkedéseiről, azok
eredményeiről polgármester esetén a soron következő rendes ülésen, egyéb
hatáskörgyakorló esetén évente legalább egyszer beszámol.
III
.
FEJEZET
A
KÉPVISELŐ
-
TESTÜLET
MŰKÖDÉSE
A képviselő-testület tagjai
11. §
(1) A Képviselő-testület tagjainak száma 5 fő.
(2) A képviselő-testület tagjainak névsorát jelen rendelet függeléke tartalmazza.
2011.02.10.
37/10. oldal
Bakonytamási Önkormányzat Képviselő-testülete
A képviselő-testület ülései
12. §
(1) A képviselő-testület alakuló, rendes és rendkívüli üléseket tart.
(2) A képviselő-testület évente legalább hat alkalommal, illetve a feladatoknak, döntési
szükségleteknek megfelelően ülésezik.
(3) A képviselő-testület üléseit székhelyén, a Polgármesteri Hivatal tanácstermében tartja.
Amennyiben a tárgyalandó napirend, vagy egyéb körülmény indokolja, a képviselő-
testület ülése a székhelyén kívülre is összehívható.
Az alakuló ülés
13. §
(1) A képviselő-testület alakuló ülését a választást követő tizenöt napon belül tartja meg. Az
alakuló ülést a polgármester hívja össze és a legidősebb települési képviselő, mint
korelnök vezeti.
(2) Az alakuló ülésen a Helyi Választási Bizottság elnöke tájékoztatja a képviselő-testületet a
választás eredményéről és a polgármesternek, illetőleg a képviselőknek átadja a
megbízólevelet. A megbízólevelet átvett képviselők és a polgármester esküt tesznek, és
aláírják az eskü szövegét.
(4) A képviselő-testület az alakuló ülésen megállapítja a polgármester és az alpolgármester
illetményét (tiszteletdíját) és – amennyiben sikerül kompromisszumot kialakítani –
megválasztja az alpolgármestert. A megválasztott alpolgármester e minőségében esküt
tesz és aláírja az eskü szövegét.
(5) Az alpolgármester megválasztása minősített többséggel történik titkos szavazás keretében.
(6) A képviselő-testület az alakuló ülésen bizottságot alakíthat az SZMSZ felülvizsgálata
céljából.
Az ülések összehívásának rendje
14. §
(1) A képviselő-testület elnöke a polgármester, aki összehívja és vezeti a képviselő-testület
ülését.
(3) A képviselő-testület ülését
a) a polgármester,
b) a polgármester akadályoztatása esetén az alpolgármester,
2011.02.10.
37/11. oldal
Bakonytamási Önkormányzat Képviselő-testülete
c) a polgármester és alpolgármester egyidejű akadályoztatása esetén a korelnök hívja
össze.
(4) A képviselő-testület ülésének előkészítéséért, az eredményes tanácskozást biztosító
feltételek, technikai eszközök garantálásáért a körjegyző a felelős.
(5) A képviselő-testületi ülés összehívása írásbeli meghívóval történik, amely tartalmazza az
ülés
a) összehívásának napját,
b) kezdő időpontját,
c
c) helyét,
d d)
a tervezett napirend(ek) tárgyának és előadójának megjelölését.
(5) Az Ötv. 12. § (1) bekezdésének második mondata alapján (a képviselők negyedének,
illetőleg a képviselő-testület bizottságának indítványára) a képviselő-testületi ülés
kötelező összehívásáról a polgármester nyolc napon belüli időpont meghatározásával
gondoskodik.
(6) A meghívót a körjegyző készíti el és a polgármester írja alá. Az ülés megtartásának tárgyi
feltételeiről a körjegyző gondoskodik.
15. §
(1) A rendes ülésre szóló meghívót és az egyes napirendi pontokhoz kapcsolódó
előterjesztéseket a képviselő-testület ülésének napját legalább 3 nappal megelőzően kell
kézbesíteni a képviselő-testület tagjainak és az ülésen tanácskozási joggal részt venni
jogosultaknak. Az egyes napirendi pontok megtárgyalásával kapcsolatban tanácskozási
joggal meghívottak részére csak a vonatkozó napirendek anyagát és a vonatkozó
előterjesztéseket kell megküldeni.
(2) A meghívók kézbesítése a hivatalsegéd útján történik, a kézbesítés tényét a meghívott
kézbesítési íven történő aláírása igazolja.
(3) A képviselő-testület ülésének időpontjáról a nyilvánosságot a képviselő-testületi
tagoknak kiküldött meghívóval tartalmában és formájában megegyező meghívóval kell
tájékoztatni. A tájékoztatást a hivatalsegéd végzi a meghívóknak a település
hirdetőtábláira történő kifüggesztésével. Emellett gondoskodni kell a meghívó tartalmi
elemeinek hangosbemondó útján az ülés napján, illetve az azt megelőző napon történő
ismertetéséről.
(4) A képviselő-testület ülésére meg kell hívnia képviselő-testület tagjait, illetve a
meghívásra okot adó napirendi pont tárgyalásakor tanácskozási joggal részt venni
jogosult személyeket, így:
-
az érintettet, amennyiben meghívását törvény előírja,
-
az egyes napirendi pontok előadóit,
-
az önkormányzati fenntartású intézmények vezetőit,
-
a településen működő civil szerveződések vezetőit,
-
a cigány kisebbségi önkormányzat elnökét
-
akinek a meghívását az előterjesztő, a polgármester, vagy a képviselő-testület
indokoltnak tartja.
2011.02.10.
37/12. oldal
Bakonytamási Önkormányzat Képviselő-testülete
A rendkívüli ülés
16. §
(1) Rendkívülinek minősül minden olyan ülés, amelynek előkészítésére nem áll rendelkezésre
a rendes ülés összehívására jelen rendeletben megjelölt három napos határidő, mivel az
ülés napirendjének tárgyalása halaszthatatlanul sürgős annak fontosságánál, vagy a döntés
sürgető voltánál fogva.
(2) Rendkívüli ülés összehívására okot adó körülmény esetén a formális meghívót nélkülöző,
szóbeli kontaktuson (jellemzően telefonbeszélgetésen) alapuló értesítés is megengedett.
Ez esetben a polgármester, illetve a körjegyző szóban közli a meghívó tartalmi elemeit,
az értesítés tényéről, valamint a meghívott részvételi, vagy távolmaradási szándékáról
feljegyzést készít. Az ülés összehívható még a 14. § (4) szerinti meghívónak a kézbesítése
útján is. A meghívó jelen bekezdésben szabályozott közlésének az ülés időpontját
legalább négy órával meg kell előznie.
(3) Amennyiben rendkívüli ülés összehívására a települési képviselők egynegyedének, vagy a
képviselő-testület bizottságának indítványára kerül sor, úgy a képviselő-testületi ülés
napirendjén csak az a halasztást nem tűrő előterjesztés szerepelhet, amely miatt a
képviselő-testület ülése összehívásra került. Egyéb esetekben nincs akadálya annak, hogy
a rendkívüli ülés összehívására okot adó napirendi pont tárgyalása mellett egyéb időszerű
napirendi pontokat is tárgyaljon a testület.
Az ülésvezetés szabályai
17. §
A képviselő-testület ülése nyilvános, a zárt ülés tartására az Ötv. rendelkezései az irányadóak.
18. §
(1) A képviselő-testület üléseit – annak elnökeként - a polgármester vezeti. A polgármester
akadályoztatása esetén az alpolgármester, kettejük egyidejű akadályoztatása esetén a
korelnök látja el az ülés vezetésével kapcsolatos teendőket.
(2) Az elnök ügyel az ülés rendjére, biztosítja a tárgyilagos hangnemet és a
tárgyhozkötöttséget. Indokolt esetben a felszólalások időtartamát korlátozhatja, de minden
hozzászólásra jelentkezőnek köteles legalább egy alkalommal szót adni. A tárgytól eltérő
hozzászólás esetén a szót megvonhatja.
(3) Az elnök a testületi ülés vezetése során
a) megnyitja a testületi ülést,
b) a jelenléti ív alapján megállapítja a testület határozatképességét, továbbá számba
veszi az igazoltan illetve igazolatlanul távollévőket,
c) előterjeszti az ülés napirendjét, javaslatot tesz annak elfogadására,
d) indokolt esetben javasolja egyes napirendi pontok összevont tárgyalását, illetőleg a
napirendi pontok tárgyalása sorrendjének megváltoztatását,
2011.02.10.
37/13. oldal
Bakonytamási Önkormányzat Képviselő-testülete
e) kimondja a napirendi pont tárgyalásának elnapolását,
f)
tájékoztatást ad a lejárt határidejű határozatok végrehajtásának állásáról és az előző
ülés óta tett fontosabb intézkedésekről,
g) napirendi pontonként megnyitja, levezeti és berekeszti a vitát,
h) tárgyalási szünetet rendel el,
i)
szavazást rendel el,
j)
számszerűen megállapítja a szavazás eredményét,
k) kihirdeti a döntéseket,
l)
biztosítja az ülés rendjét,
m) félbeszakítja az ülést,
n) beszámol a két testületi ülés között, átruházott hatáskörben hozott határozatairól,
o) gyakorolja a Képviselő-testület ülésén őt bármikor megillető felszólalási jogát,
p) bezárja az ülést,
q) tájékoztatja a testületet az időszerű kérdésekről.
A napirend előtti témák
19. §
A napirendi pontok tárgyalását megelőzően a képviselő-testület
a) tudomásul veszi az ülések közötti időszak eseményeiről szóló tájékoztatót,
b) tudomásul veszi a körjegyző tájékoztatását a testület feladat-és hatáskörét érintő új
jogszabályokról,
c) dönt a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló beszámoló elfogadásáról,
d) dönt az átruházott hatáskörben hozott intézkedések elfogadásáról.
A napirend
20. §
(1) A képviselő-testület rendes ülésének napirendjére az elnök tesz javaslatot, melynek
alapján a napirendet a képviselő-testület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel állapítja meg.
(2) Az elnök, bármelyik képviselő, vagy a napirendi pont előterjesztője javasolhatja a
napirendi pont tárgyalásának elnapolását. Ha az elnapolással az előterjesztő egyetért,
erről a képviselő-testület vita nélkül határoz egyszerű szótöbbséggel és meghatározza a
napirend tárgyalásának időpontját. Amennyiben az előterjesztő az elnapolással nem ért
egyet, a képviselő-testület vita nélkül, minősített szótöbbséggel határoz.
(3) Napirendi pont előterjesztője lehet:
-
polgármester,
-
képviselő,
-
körjegyző,
-
a Körjegyzőség Hivatala köztisztviselője.
2011.02.10.
37/14. oldal
Bakonytamási Önkormányzat Képviselő-testülete
(4) Az egyes napirendi pontok tárgyalásának sorrendjét azok súlyának figyelembe vételével a
polgármester határozza meg. Ennek kapcsán azokat a napirendi pontokat, amelyekhez
rendelet-tervezet kapcsolódik a sorrendben előre kell venni.
Az előterjesztések
21. §
(1) Az ülések napirendjére a testületi döntésekhez szükséges információt és határozati
javaslatot is tartalmazó előterjesztést kell készíteni. Annak elkészítéséről a polgármester
irányításával a körjegyző gondoskodik. Előterjesztésnek minősül:
a) a rendelet-tervezet,
b) a határozat-tervezet,
c) a beszámoló és
d) a tájékoztató.
(2) Kötelezően írásos előterjesztést kell készíteni:
a) az önkormányzat gazdasági programjáról;
b) rendeleteinek tervezeteiről;
c) a gazdasági program és a költségvetés végrehajtásáról szóló beszámolóról.
(3) Az előterjesztés formája az írásbeliség, azonban a polgármester döntése és a jegyző
egyetértő javaslata szerint lehetőség van a rövidebb tartalmú és egyszerűbb megítélésű
határozat-tervezetek esetében a képviselő-testületi ülésen történő szóbeli előterjesztésre,
illetve az előzőleg írásban benyújtott határozat-tervezetnek az ülésen történő kiosztására.
(4) Előterjesztést nyújthat be
a) a polgármester,
b) képviselő,
c) a körjegyző.
(5) A polgármester - különleges szakértelmet igénylő ügyekben - szakértőt is felkérhet az
előterjesztés és a döntési javaslat összeállítására.
(6) Az előterjesztéseket törvényességi szempontból a körjegyző észrevételezi és a
hivatalsegéd útján gondoskodik azok – a testületi ülésre szóló meghívóval történő
egyidejű - kézbesítéséről.
22. §
Az írásbeli előterjesztésnek tartalmaznia kell:
a) a készítő nevét,
b) a testületi ülés időpontját,
c) az előterjesztés tárgyát,
d) az előterjesztés címzettjét,
e) az előzményeket,
f)
az előterjesztés indokait,
g) a tárgykört rendező jogszabályokat,
2011.02.10.
37/15. oldal
Bakonytamási Önkormányzat Képviselő-testülete
h) mindazokat a körülményeket, összefüggéseket, tényeket, adatokat, amelyek lehetővé
teszik az értékelést és a döntést indokolják,
i)
a konkrét határozati javaslatot a végrehajtásért felelősök megnevezésével és a határidők
megjelölésével.
Az indítványok
A sürgősségi indítvány
23. §
(1) Sürgősségi indítványnak minősül minden olyan indítvány, amely az ülés meghívójába fel
nem vett üggyel kapcsolatos.
(2) A sürgősségi indítványt a polgármesternél kell jelezni legkésőbb a képviselő-testületnek
az ülés napirendi pontjainak elfogadásáról szóló döntését megelőzően.
(3) Sürgősségi indítványt az előterjesztésre jogosult nyújthat be.
(4) Kizárólag olyan sürgősségi indítvány fogadható el, amelynek tárgyalása önkormányzati
határozat elfogadását eredményezi. Ez esetben a döntést megalapozó határozat-tervezet
formájára a 21. § (3) bekezdése irányadó.
(5) A képviselő-testület a polgármester javaslatára a napirend elfogadása előtt dönt a
sürgősségi indítvány elfogadásáról és arról, hogy az előterjesztés napirendként
tárgyalható-e. Amennyiben a képviselő-testület döntése értelmében az indítvány önálló
napirendként tárgyalható, arra a meghívóban szereplő utolsó napirendi pont
megtárgyalását követően kell sort keríteni.
Módosító indítvány
24. §
(1) A rendelet-tervezethez és a határozat-tervezethez a polgármester, a képviselő és a
körjegyző módosító javaslatot tehet. A módosító javaslatot indoklással kell ellátni. A
módosító javaslat az ülésen szóban is előterjeszthető.
(3) Az előterjesztő az előterjesztést, illetve a települési képviselő a módosító indítványát a
vita bezárásáig megváltoztathatja, és a szavazás megkezdéséig azt bármikor
visszavonhatja.
A tárgyalás rendje
A vita
25. §
A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát,
amelynek során
2011.02.10.
37/16. oldal
Bakonytamási Önkormányzat Képviselő-testülete
a) az előterjesztő a napirendhez a vita előtt kiegészítést tehet,
b) az előadóhoz a képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket
tehetnek fel, amelyre az előadó köteles rövid választ adni.
26. §
(1) A vita során a polgármester határozza meg a hozzászólások sorrendjét.
(2) Az ülésen a képviselőknek és a tanácskozási joggal meghívottaknak van felszólalási
joguk.
(3) A nyilvános ülésen tanácskozási joggal résztvevőknek az ülés elnöke adja meg a szót.
(4) Azt a felszólalót, aki eltér a tárgytól, a polgármester felszólítja, hogy térjen a tárgyra.
Kétszeri eredménytelen felszólítás után a felszólalótól megvonja a szót. Akitől a szót
megvonták, az ugyanabban az ügyben nem szólalhat fel újra.
27. §
Valamely napirendi pont tárgyalása során egy alkalommal bármely képviselő, vagy a
körjegyző kérelmére az elnök tárgyalási szünetet rendelhet el. A szünet időtartama legfeljebb
30 perc lehet.
28. §
(1) A vita lezárása előtt a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra.
(2) A polgármester a vitát akkor zárja le, ha a napirendhez további felszólaló nem
jelentkezik, vagy a testület - egyszerű szótöbbséggel - a polgármester javaslatára a vita
folytatását szükségtelennek tartja. A javaslatról a testület vita nélkül határoz.
(3) A vita egésze alatt, illetőleg annak lezárása után - a szavazás előtt - a körjegyzőnek szót
kell adni, ha a javaslat törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.
29. §
A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat
egyenként bocsátja szavazásra. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a testület
az elhangzás sorrendjében, majd az eredeti határozati javaslatról.
Kérdés - interpelláció
30. §
(1) A kérdés önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítési
jellegű felvetés vagy tudakozódás.
(2) A kérdésre a megkérdezett a képviselő-testület ülésén - vagy legkésőbb 15 napon belül
írásban - érdemi választ köteles adni. Kérdés esetén határozathozatalra nem kerül sor.
2011.02.10.
37/17. oldal
Bakonytamási Önkormányzat Képviselő-testülete
31. §
(1) Az interpelláció olyan felszólalás, amelynek tárgya szoros kapcsolatban áll az
önkormányzat hatáskörének ellátásával.
(2) A képviselő a testület ülésén - a napirendek lezárása után - a polgármestertől, az
alpolgármestertől és a körjegyzőtől önkormányzati ügyben felvilágosítást kérhet
(interpellálhat), amelyre az interpellált az ülésen, vagy legkésőbb 15 napon belül írásban
érdemi választ ad.
(3) A települési képviselő interpellációját írásban is megteheti. Az írásban bejelentett
interpellációt legkésőbb a képviselő-testületi ülés előtt 3 nappal kell eljuttatni a
polgármesterhez. A bejelentésnek tartalmaznia kell
a) az interpelláló nevét,
b) az interpelláció tárgyát,
c) annak feltüntetését, hogy az interpellációt a képviselő az ülésen szóban is elő
kívánja-e adni.
(4) Az interpellálót az írásbeli bejelentés mellett a szóbeli kiegészítés joga is megilleti.
(5) Az interpellációra adott válasz elfogadásáról, ha azt az interpelláló nem fogadta el, a
képviselő-testület vita nélkül határoz.
(6) Amennyiben a képviselő-testület a választ nem fogadja el, az interpelláció tárgyát a
következő ülésen napirendre tűzheti.
A határozathozatal rendje
Határozatképesség
32. §
(1) A képviselőtestület akkor határozatképes, ha az ülésen a megválasztott települési
képviselőknek több mint a fele, vagyis 3 fő jelen van.
(2) A polgármester a határozatképességet az ülés teljes időtartama alatt vizsgálja.
(3) Ha az (1) bekezdésben megjelölt számú képviselő nincs jelen, akkor az ülés
határozatképtelen. Határozatképtelenség esetén a képviselő-testületi ülést 8 napon belül
változatlan napirendi pontok mellett újra össze kell hívni.
Távollét
33. §
(1) A képviselő köteles részt venni a képviselő-testület ülésén.
(2) Igazoltnak kell tekinteni annak a képviselőnek a távollétét, aki a polgármester
engedélyével, illetve betegség miatt van távol.
2011.02.10.
37/18. oldal
Bakonytamási Önkormányzat Képviselő-testülete
(3) A települési képviselő a polgármesternél köteles bejelenteni az ülésről való
távolmaradását az ülés megkezdése előtt legalább huszonnégy órával. Amennyiben a
távollétre okot adó körülmény közvetlenül az ülést megelőzően merül fel, úgy a távollét
utólag is kimenthető. Ilyen esetben a polgármester a képviselő távollétét utólag igazoltnak
tekintheti.
(4) Annak a képviselőnek a nevét, aki két egymást követő alkalommal indokolatlanul távol
maradt a nyilvános testületi ülésről, a polgármester rosszallással - magatartását
elmarasztalva - említi meg a képviselő-testület ülésén, amelyet a jegyzőkönyvben
rögzíteni kell.
A szavazás módja
34. §
(1) A képviselőtest döntéseit (határozat, rendelet) nyílt szavazással hozza.
(2) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.
(3) A szavazatok összeszámlálásáról a levezető elnök gondoskodik. Ha a szavazás
eredménye felől kétség merül fel, vagy ha azt valamelyik képviselő kéri, a levezető elnök
a szavazást köteles megismételtetni.
(4) Szavazategyenlőség esetén az elnök szünetet rendel el, majd ismét szavazásra bocsátja a
javaslatot. Ha ezt követően is szavazategyenlőség esete áll fenn, a döntést a következő
testületi ülésen kell meghozni
(5) A szavazás előtt a körjegyző - törvényességi kérdésben - észrevételt tehet.
35. §
(1) A határozat-tervezet elfogadásához a jelenlévő települési képviselők több mint a felének
igen szavazata szükséges.
(2) Az Ötv. 15. § (1) bekezdésében, 18. § (3) bekezdésében, valamint 33/C. § (1)
bekezdésében foglaltakon kívül minősített, azaz a megválasztott települési képviselők
több mint a felének (3 főnek) a szavazata szükséges:
a) a helyi népszavazás kiírásához,
b) a gazdasági program, a költségvetési koncepció megállapításához és a
végrehajtásukról szóló beszámoló elfogadásáról,
c) értékhatárra tekintet nélkül a hitelfelvételhez,
d) díszpolgári cím, valamint „Bakonytamási Községért” kitüntetés adományozásához,
annak visszavonásához,
e) az önkormányzati vagyon elidegenítéséről,
f) 1 millió forintot meghaladó értékű vagyontárgy használatba adásáról,
g) értékhatárra tekintet nélkül az ingyenes vagyonátadáshoz,
h) közalapítvány létrehozásakor,
i)
a képviselő-testület hatáskörének átruházásakor,
j)
titkos szavazás elrendeléséhez,
2011.02.10.
37/19. oldal
Bakonytamási Önkormányzat Képviselő-testülete
k) Ügyrendi Bizottság tagjainak megválasztásához,
l)
minden olyan kérdésben, amiben törvény, vagy jelen rendelet minősített többségű
döntéshozatalt ír elő.
36. §
(1) A képviselő-testület a polgármester, vagy bármely képviselő javaslatára titkos szavazást
tarthat az Ötv. 12. § (6) bekezdésében meghatározott ügyekben.
(2) A javaslat elfogadásáról a képviselő-testület minősített többséggel dönt.
(3)
A titkos szavazás lebonyolítása céljából – azt megelőzően - a képviselő-testület tagjai
közül három tagból álló szavazatszámláló bizottságot választ. A titkos szavazás borítékba
helyezett szavazólapon a Polgármesteri Hivatal külön helyiségeinek, felszereléseinek
igénybevételével történik.
(4)
Titkos szavazásnál szavazategyenlőség esetén a képviselő-testület következő ülésén -
legkésőbb 8 napon belül - meg kell ismételni a szavazást. Ismételt szavazategyenlőség
esetén azonnal megismételhető a szavazás.
(5) A titkos szavazásról a képviselő-testületi ülésről készült jegyzőkönyv mellékletét képező
jegyzőkönyvet kell készíteni, amely tartalmazza:
a) a szavazás helyét, napját, kezdő és befejező időpontját,
b) az szavazatszámláló bizottság tagjainak nevét és tisztségét,
c) a szavazás során felmerült körülményeket,
d) a szavazás eredményét.
37. §
(1) A polgármester törvény által előírt kötelező esetben, valamint jelen lévő képviselők
egynegyedének indítványára név szerinti szavazást rendel el.
(2) A név szerinti szavazás alkalmával a körjegyző a jelenléti ív alapján minden képviselőt
személy szerint szólít, és a képviselő által adott választ (igen, nem, tartózkodom) a
jegyzőkönyvben rögzíti.
(3) A tartózkodás az eredmény megállapítása szempontjából ellenszavazatnak minősül.
(4) A nyílt szavazás eredményét az elnök állapítja meg.
(4) Ügyrendi kérdésben név szerinti szavazást tartani nem lehet.
2011.02.10.
37/20. oldal
Bakonytamási Önkormányzat Képviselő-testülete
IV
.
FEJEZET
A
KÉPVISELŐ
-
TESTÜLET
DÖNTÉSEI
A határozat
38. §
(1) A képviselő-testület határozata tartalmazza a testület döntését, amennyiben
meghatározható a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős személy
megnevezését.
(2) A képviselő-testületi határozatokat a naptári év elejétől kezdődően folyamatos
sorszámmal és évszámmal kell ellátni.
(3) A testületi határozatokról a körjegyző írott és elektronikus formában naprakész
nyilvántartást vezet.
(4) A képviselő-testület napirendet jóváhagyó, valamint eljárási kérdésben született döntését
nem számozott határozatként kell a jegyzőkönyvben feltüntetni.
(5) A határozati kivonatokat a jegyzőkönyv elkészítését követő nyolc napon belül kell
elküldeni az érintetteknek, valamint a végrehajtásért felelős személyeknek, illetőleg
szerveknek.
A rendelet
39. §
Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti:
a) a települési képviselő,
b) a polgármester, alpolgármester,
c) a körjegyző,
d) a település bejegyzett társadalmi szervezeteinek, civil szerveződéseinek vezetői,
e) a település lakossága az erre irányuló népi kezdeményezés keretében.
A rendeletalkotás folyamata
40. §
(1) A rendelet-tervezet elkészítése:
a) A képviselő-testület a lakosság szélesebb körét érintő rendeletek előkészítésénél
követendő elveket, szempontokat állapíthat meg.
b) A tervezet elkészítését végezheti a jegyző személyesen, illetve a Polgármesteri
Hivatal tárgy szerint érintett köztisztviselője.
c) A tervezet előkészítésében részt vállalhat a képviselő-testület ideiglenes bizottsága,
vagy megbízott külső szakértő is. A rendelet-tervezet elkészítéséről ez esetben is a
körjegyző gondoskodik.
(2) A polgármester egyes rendelet-tervezeteket véleményeztetés céljából közmeghallgatásra
bocsáthat.
2011.02.10.
37/21. oldal
Bakonytamási Önkormányzat Képviselő-testülete
(3) A körjegyző az előkészítés és szövegezés után a rendelet-tervezetet indoklással együtt
terjeszti a képviselőtestület elé. Ezzel egyidejűleg tájékoztatja a képviselő-testületet az
előkészítés és a véleményeztetés során felvetett, de a tervezetben nem szereplő kisebbségi
javaslatokról is, utalva a mellőzés indokaira.
(4) A polgármester gondoskodik a rendelet-tervezetnek a képviselőkhöz és az egyéb
érdekeltekhez történő eljuttatásáról.
41. §
(1) A rendelet megalkotását kezdeményező személy, illetve a települési képviselő a módosító
javaslatát a testület ülésén a vita bezárásáig megváltoztathatja és a szavazás
megkezdéséig bármikor vissza is vonhatja.
(2) A képviselő-testület a szavazás során először a módosító javaslatokról, majd a rendelet-
tervezet egészéről dönt.
(3) A képviselő-testület dönthet a rendelet-tervezet kétfordulós tárgyalásáról is.
A rendelet kihirdetése, nyilvántartása
42. §
(1) A rendelet hiteles, végleges szövegét a körjegyző szerkeszti meg. Az önkormányzati
rendeletet a polgármester és a körjegyző írja alá.
(2) Az önkormányzati rendeleteket külön-külön - naptári év elejétől - az első sorszámtól
kezdődően folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni a következők szerint:
"Bakonytamási Önkormányzat Képviselő-testületének …/20.. (…hó…nap) rendelete a …”.
(3) Az önkormányzat rendelete a (2) bekezdésben foglaltakon felül tartalmazza az
önkormányzat címerét.
(4) Az önkormányzati rendelet kihirdetéséről a körjegyző gondoskodik.
(5) Az önkormányzati rendelet kihirdetése a rendelet egy másolati példányának a
Polgármesteri Hivatal belső hirdetőtábláján történő kifüggesztésével történik. Az
önkormányzat rendeleteit két hét időtartamra kell kifüggeszteni, ezt követően azok –
kérelemre - a Polgármesteri Hivatalban hozzáférhetők.
(6) Az önkormányzati rendelet kihirdetésének időpontja a kifüggesztés napja.
43. §
(1) A hatályos rendeletek folyamatos felülvizsgálatáról a körjegyző gondoskodik.
Jogszabályi változás esetén köteles kezdeményezni a helyi rendelet módosítását.
2011.02.10.
37/22. oldal
Bakonytamási Önkormányzat Képviselő-testülete
(2) A körjegyző köteles a hatályos rendeletekről határidős nyilvántartást vezetni, a hatályos
rendeletek jegyzékét naprakész állapotban tartani.
V
.
FEJEZET
A
TANÁCSKOZÁS
RENDJÉNEK
FENNTARTÁSA
44. §
Az elnöknek a rendfenntartás érdekében tett – jelen rendeletben meghatározott - intézkedései
ellen felszólalni, azokat visszautasítani, vagy azokkal vitába szállni nem lehet.
45. §
(1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról az elnök gondoskodik. Ennek során:
a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától, vagy a tanácskozáshoz
nem illő, sértő kifejezést használ,
b) rendre utasíthatja azt a személy, aki a képviselő-testület tagjához méltatlan
magatartást tanúsít,
c) tartós rendzavarás, vagy a vita folyamatos rendjét ellehetetlenítő esemény
következtében - ha ismételt figyelmeztetései nem jártak eredménnyel - az ülést
felfüggesztheti,
d) súlyos esetben, ha intézkedései nem jártak eredménnyel, elhagyhatja az elnöki széket,
amely a tanácskozás félbeszakadását eredményezheti.
(2) Ha az elnök az ülést félbeszakítja, az csak újabb elnöki összehívásra egy órán belül
folytatódik.
(3) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyen tartózkodhatnak.
A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendre utasítja a
rendzavaró(ka)t, ismétlődő rendzavarás esetén az érintette(ke)t a terem elhagyására
kötelezheti.
(5) Azt, aki az ülés helyiségében az ülés tartama alatt jogosulatlanul, vagy láthatóan ittas
állapotban tartózkodik, az elnök távozásra hívja fel, szükség esetén kiutasítja.
VI
.
FEJEZET
A
TESTÜLETI
ÜLÉS
DOKUMENTUMAI
46. §
(1) A képviselőtestület üléséről jegyzőkönyv és hangfelvétel készül.
(2) A jegyzőkönyv tartalmazza
a) az ülés helyét és idejét,
b) a megjelent képviselők nevét,
c) a távolmaradt képviselők nevét, a távolmaradás okának megjelölésével,
d) a tanácskozási joggal meghívottak nevét,
e) a napirend előtti felszólalások lényegét,
f)
az elfogadott napirendeket, az előadók nevét,
2011.02.10.
37/23. oldal
Bakonytamási Önkormányzat Képviselő-testülete
g) napirendi pontonként szóbeli előterjesztés esetén annak rövid tartalmát, a felszólalók
nevét és mondanivalójuk lényegét, írásbeli előterjesztésnél a szóbeli kiegészítéseket,
h) a hozzászólók nevét, a kérdések, hozzászólások lényegét,
i)
az elhangzott bejelentéseket, interpellációkat és kérdéseket,
j)
napirendenként a határozathozatal módját és a szavazás eredményét,
k) a határozatok szövegét, a végrehajtás határidejét és a végrehajtás felelősét,
l)
a képviselő kérésére véleményének szó szerinti rögzítését,
m) az ülés bezárásának idejét.
(2) A jegyzőkönyvhöz csatolni kell
a) a meghívót,
b) a kézbesítési ívet,
c) a jelenléti ívet
d) az írásos előterjesztéseket,
e) az írásban benyújtott interpellációt,
f)
az elfogadott rendeletet,
g) a titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet, a titkos szavazás szavazólapjait,
h) a körjegyző jogszabálysértésre vonatkozó észrevételét.
(3) Az ülésről készült hangfelvételt a következő ülésig meg kell őrizni.
(4) A testületi ülésről a jegyzőkönyvet három eredeti példányban kell elkészíteni , amelyből
a)
az eredeti példányt - mellékleteivel együtt - a körjegyző kezeli,
b)
egy példányt - mellékleteivel együtt - az ülést követő 15 napon belül a körjegyző
megküld a Veszprém Megyei Kormányhivatalhoz,
c)
az egyik példányt hozzáférhetővé kell tenni a képviselők és az érdeklődő
állampolgárok számára, amely a polgármesternél kerül lefűzésre és tárolásra.
(5) A választópolgárok a Polgármesteri Hivatalban ügyfélfogadási idő alatt a képviselő-
testület nyilvános üléseiről készült jegyzőkönyveibe és azok mellékleteibe betekinthetnek
és azokról térítési díj ellenében másolatot készíthetnek.
(6) A zárt ülésről külön jegyzőkönyvet kell készíteni, annak kezelésére a nyilvános ülés
jegyzőkönyveiről szóló rendelkezések irányadók azzal, hogy esetükben a (3) bekezdés, a
(4) bekezdés c) pontja, valamint az (5) bekezdés rendelkezései nem alkalmazhatók.
VII
.
FEJEZET
A
TELEPÜLÉSI
KÉPVISELŐK
JOGÁLLÁSA
47. §
A települési képviselők jogállására az Ötv., a helyi önkormányzati képviselők jogállásának
egyes kérdéseiről szóló 2000. évi XCVI. törvény, valamint jelen rendelet rendelkezései az
irányadóak.
48. §
(1) A települési képviselő joga különösen
a) részt venni a képviselő-testület döntéseinek előkészítésében, végrehajtásának
megszervezésében és ellenőrzésében,
2011.02.10.
37/24. oldal
Bakonytamási Önkormányzat Képviselő-testülete
b) a helyi önkormányzat rendeletében meghatározott mértékben tiszteletdíjban és
költségtérítésben részesülni.
(2) A települési képviselő kötelezettsége különösen
a) tevékenyen részt venni a képviselő-testület munkájában,
b) olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi közéleti tevékenységére és a
választópolgárok bizalmára,
c) a tudomására jutott állami, szolgálati, üzleti és magán titkok megőrzése, amely
kötelezettsége a megbízatásának lejártát követően is fennáll,
d) a döntéshozatal szempontjából személyes érintettségének bejelentésére,
e) ülésről való távolmaradásának, annak okainak bejelentésére.
49. §
A települési képviselő a Büntető Törvénykönyvről szóló 1978. évi IV. törvény 137. § (1)
bekezdésének g) pontja értelmében hivatalos személynek minősül és mint olyan büntetőjogi
védelmet élvez.
VIII
.
FEJEZET
A
KÉPVISELŐ
-
TESTÜLET
BIZOTTSÁGAI
50. §
(1) A képviselő-testület – meghatározott önkormányzati feladatok ellátására – állandó vagy
ideiglenes bizottságot hozhat létre. Bizottság tagja lehet olyan személy is, aki nem tagja a
képviselőtestületnek.
(2) A bizottság ülését az elnök hívja össze és vezeti. Kötelező a bizottságot összehívni:
-
a Képviselő-testület határozatára
-
a polgármester indítványára,
-
a bizottsági tagok több mint felének indítványára.
51. §
(1) A képviselő-testület meghatározott szakmai feladat ellátásra ideiglenes bizottságot
választhat.
(2) A képviselő-testület az ideiglenes bizottság létszámáról, összetételéről, feladatköréről a
bizottság megalakításakor dönt.
(3) Az ideiglenes bizottság a képviselő-testület által meghatározott feladat elvégzését
követően megszűnik.
Az ügyrendi bizottság
52. §
(1) A képviselő-testület önkormányzati feladatainak eredményesebb ellátása érdekében
megalakulása után, minősített szótöbbséggel, nyílt szavazással állandó bizottságaként
2011.02.10.
37/25. oldal
Bakonytamási Önkormányzat Képviselő-testülete
elnökből és két tagból álló Ügyrendi Bizottságot hoz létre. A bizottság elnökére és
tagjaira a polgármester tesz javaslatot.
(2) A bizottság megbízatása a ciklus időtartamára szól.
(3) A bizottság hatáskörébe tartozik:
a) a testület szervezeti rendjét érintő döntések előkészítése
b) a polgármester és a képviselőtestületi tagok vagyonnyilatkozatainak átvétele,
kezelése,
c) a polgármester felkérésére a bejelentett összeférhetetlenségi ügyek kivizsgálása,
döntésre előkészítése, javaslattétel ebben a tárgyban,
d) a testületi üléseken a titkos szavazás lebonyolítása.
(4) A bizottság saját ügyrendje szerint jár el, amelyet jelen rendelet függeléke tartalmaz.
IX
.
FEJEZET
A
Z
ÖNKORMÁNYZATI
TISZTSÉGVISELŐK
A polgármester
53. §
(1) A polgármester megbízatását főállásban látja el.
(2) A polgármester tiszteletdíjáról a képviselő-testület alakuló ülésén, illetőleg a
polgármester megválasztását követő ülésén dönt.
(3) A polgármester tiszteletdíjának emelését a képviselő-testület rendeletében határozza meg.
54. §
(1) A polgármester önkormányzattal kapcsolatos feladatait, jogkörét az Ötv. és más
jogszabályok tartalmazzák a jelen rendeletben foglaltakkal kiegészítve.
(2) A polgármesternek a képviselő-testülettel, illetőleg annak szerveivel kapcsolatban
felmerült feladatai különösen:
a) biztosítja a képviselő-testület demokratikus, széles nyilvánosság melletti működését,
b) segíti és támogatja a települési képviselők munkáját,
c) ellátja a bizottságok rendszeres tájékoztatását,
d) kapcsolatot tart a település társadalmi és lakossági szerveivel, annak vezetőivel,
e) elősegíti a lakosság önkormányzati feladatokban való közreműködését,
f) ápolja az önkormányzat hazai és nemzetközi kapcsolatait,
g) meghatározza az alpolgármester feladatait és a közöttük lévő munkamegosztást.
55. §
A polgármester foglalkoztatási jogviszonyával kapcsolatos szabályokat, valamint az
összeférhetetlenségre vonatkozó rendelkezéseket az Ötv., valamint a polgármesteri tisztség
2011.02.10.
37/26. oldal
Bakonytamási Önkormányzat Képviselő-testülete
ellátásának egyes kérdéseiről és az önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról szóló 1994.évi
LXIV. törvény rendelkezései határozzák meg.
Az alpolgármester
56. §
(1) A képviselőtestület - a saját tagjai közül a polgármester javaslatára - titkos szavazással, a
képviselőtestület megbízatásának időtartamára a polgármester helyettesítése, munkájának
segítésére céljából egy fő alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatait.
(3) Az alpolgármester tiszteletdíját az alakuló ülésen, illetőleg a megválasztását követő
ülésen a képviselő-testület összegszerűen állapítja meg.
(4) Az alpolgármester tiszteletdíjának emeléséről a képviselő-testület rendeletben dönt úgy,
hogy az ne érje el a társadalmi megbízatású polgármester tiszteletdíját.
(6) Az alpolgármester feladatainak meghatározása a polgármester jogkörébe tartozik.
HELYI KISEBBSÉGI ÖNKORMÁNYZAT
57. §
A helyi kisebbségi önkormányzat képviselőtestülete saját hatáskörben határozza meg
szervezeti és működési rendjét.
58. §
/1/ Ha a helyi kisebbségi önkormányzat jogainak gyakorlásához a Képviselő-testület döntése
szükséges, a helyi kisebbségi önkormányzat erre irányuló kezdeményezését a Képviselő-
testület köteles a következő ülésén napirendre tűzni.
/2/ A Képviselő-testület a külön jogszabályban
szabályozott körben önkormányzati rendeletet
csak a helyi kisebbségi önkormányzat egyetértésével alkothat.
/3/ Az éves költségvetési rendeletben meghatározott kisebbségi intézmények vezetőinek
kinevezéséhez, illetőleg a kisebbséghez tartozók képzésére is kiterjedő Képviselő-testületi
döntéshez a helyi kisebbségi önkormányzat egyetértése szükséges.
59. §
/1/ A helyi kisebbségi önkormányzat az 58. § /2/ bekezdésében meghatározott esetekben az
ilyen irányú közléstől, illetve kézhezvételtől számított harminc napon belül nyilatkozik. A
határidő elmulasztása jogvesztő.
/2/ A helyi kisebbségi önkormányzat feladat- és hatásköre ellátásához szükséges, a
települési önkormányzat tulajdonában lévő, vagyont a helyi kisebbségi önkormányzat
1
A nemzeti és etnikai kisebbségek jogairól szóló 1993. évi LXXVII. törvény 29. § /1/ bekezdése
2011.02.10.
37/27. oldal
Bakonytamási Önkormányzat Képviselő-testülete
használatába kell adni, azonban ez nem akadályozhatja az önkormányzat feladat- és
hatáskörének ellátását.
/3/ A helyi kisebbségi önkormányzat saját hatáskörében, az önkormányzat rendeletében
foglalt keretek között határozza meg:
a/ az önkormányzat vagyonán belül részére elkülönített vagyon használatát;
B
/
KÖLTSÉGVETÉSÉT
,
ZÁRSZÁMADÁSÁT
,
A
K
ÉPVISELŐ
-
TESTÜLET
ÁLTAL
RENDELKEZÉSÉRE
BOCSÁTOTT
FORRÁSOK
FELHASZNÁLÁSÁT
.
60. §
A helyi kisebbségi önkormányzati testület képviselő tagja anyanyelvét is használhatja. Ha, a
felszólalás valamely kisebbség nyelvén hangzott el, a felszólalás magyar nyelvű szövegét
vagy annak tartalmi kivonatát az ülés jegyzőkönyvéhez csatolni kell.
A körjegyző
61. §
(1) A körjegyző törvényben meghatározott feladatain túlmenően:
a) szervezi a körjegyzőség hivatala jogi felvilágosító munkáját
b) ellátja a körjegyzőség hivatala tevékenységének egyszerűsítésével, korszerűsítésével
összefüggő feladatokat;
c) ellátja a képviselő-testület által hozott rendeleteket érintő deregulációs tevékenységet,
figyelemmel a jogharmonizációs követelményekre;
d) véleményt nyilvánít a polgármester, az alpolgármester és a bizottság elnökének kérésére
jogértelmezési kérdésekben;
e) javaslatot tesz az önkormányzat döntéseinek felülvizsgálatára.
(2) A körjegyző a körjegyzőséghez tartozó képviselőtestületek mindegyikének minősített
többséggel hozott, egybehangzó döntésével kerül kinevezésre. A körjegyzővel kapcsolatos
egyéb munkáltatói jogokat a körjegyzőségről szóló megállapodásban rögzítettek szerint
gyakorolják a polgármesterek. Munkáltatói intézkedéseiket kötelesek egymással egyeztetni.
Körjegyzőség, mint a képviselőtestületek hivatala
62. §
/1/ A képviselőtestület a hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyek előkészítésére, az
önkormányzati döntések végrehajtására, a testületek működésével kapcsolatos
adminisztratív feladatok és a jogszabályokban előírt államigazgatási feladatok ellátására
Pápateszér község képviselőtestületével közösen egységes hivatalt működtet.
/2/ A körjegyzőség hivatali létszámát, belső szervezeti felépítését, működésének részletes
szabályait, feladat-és hatáskörét a körjegyzőséget alapító megállapodás és az üyrend
rögzíti.
/3/ A körjegyzőség ügyrendjének tervezetét – az érintett polgármesterek véleményének
kikérésével – a körjegyző készíti el és terjeszti – jóváhagyásra – a képviselőtestületek
együttes ülésére.
2011.02.10.
37/28. oldal
Bakonytamási Önkormányzat Képviselő-testülete
/4/ A körjegyzőséget létrehozó képviselőtestületek együttes ülése dönt:
a./ a körjegyző kinevezéséről, közszolgálati jogviszonyának megszüntetéséről,
összeférhetetlenség megállapításáról, fegyelmi büntetés kiszabásáról, kártérítési
felelősség megállapításáról,
b./ a körjegyzőség ügyrendjének jóváhagyásáról, módosításáról minősített többségű
szavazással,
c./ a körjegyzőség működéséről szóló beszámoló elfogadásáról,
d./ a körjegyzőség költségvetéséről, zárszámadásáról.
X
.
FEJEZET
A
LAKOSSÁGGAL
VALÓ
KAPCSOLATTARTÁS
FORMÁI
63. §
A képviselő-testület a helyi népszavazással és a helyi népi kezdeményezéssel kapcsolatos
részletes szabályokat külön rendeletben szabályozza.
Közmeghallgatás
64. §
(1) A képviselő-testület szükség szerint, de legalább évente egy alkalommal november
hónapban közmeghallgatást tart.
(2) A közmeghallgatás alkalmával az állampolgárok és a településen működő társadalmi
szervezetek, egyesületek, civil szervezetek képviselői közérdekű ügyben a képviselő-
testület tagjaihoz, a polgármesterhez és a körjegyzőhöz szóban is kérdéseket intézhetnek,
illetőleg közérdekű javaslatot tehetnek.
(3) A közmeghallgatás helyéről, időpontjáról és napirendjéről a lakosságot a meghívónak a
polgármesteri hivatal hirdetőtábláin történő kifüggesztésével és hangosbemondó útján
kell tájékoztatni a közmeghallgatás előtt legalább öt nappal.
(4) A közmeghallgatást a polgármester vezeti, azon valamennyi képviselő és a körjegyző
köteles részt venni.
(7) A közmeghallgatásról jegyzőkönyvet kell készíteni, annak tartalmára és készítésére a
képvielő-testületi ülések jegyzőkönyvére vonatkozó szabályok irányadók.
A falugyűlés
65. §
(1) A polgármester előre meghatározott közérdekű tárgykörben, illetőleg a legjelentősebb
döntések sokoldalú előkészítése érdekében - az állampolgárok és társadalmi
szerveződések közvetlen tájékoztatása céljából - falugyűlést hívhat össze.
2011.02.10.
37/29. oldal
Bakonytamási Önkormányzat Képviselő-testülete
(2) A falugyűlésre a közmeghallgatásra vonatkozó szabályok az irányadók, azzal a
megszorítással, hogy ott csak a napirendi pontokkal kapcsolatosan lehet kérdéseket,
javaslatokat tenni.
XI
.
FEJEZET
A
Z
ÖNKORMÁNYZAT
GAZDASÁGI
ALAPJAI
A
Z
ÖNKORMÁNYZAT
VAGYONA
66. §
(1) A képviselő-testület az önkormányzati vagyontárgyak körét, azok elidegenítésére,
megterhelésére, vállalkozásba vitelére, illetőleg más célú hasznosítására vonatkozó
részletes szabályokat külön rendeletben határozza meg. A vagyonrendelet állapítja meg:
a) az önkormányzat törzsvagyonát,
b) a forgalomképes vagyontárgyak körét.
c) a vagyontárgyak kezelésének és elidegenítésének szabályait
d) az önkormányzat különböző gazdasági vállalkozásokban való részvételi szabályait.
(2) Az önkormányzat vagyonának növelése érdekében – az Ötv. 80.§ (3) bekezdésében
foglalt korlátozásokkal – részt vehet különböző gazdasági vállalkozásokban.
(3) A polgármester az önkormányzat vagyoni helyzetének alakulásáról köteles
tájékoztatni az állampolgárokat.
Az önkormányzat gazdálkodása
67. §
(1) A helyi önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a Képviselő-testület, a gazdálkodás
szabályszerűségéért a polgármester a felelős.
(2) A veszteséges gazdálkodás jogkövetkezményei az Önkormányzatot terhelik,
kötelezettségeiért az állami költségvetés nem tartozik felelősséggel.
(4) A fizetőképesség helyreállítása érdekében az Önkormányzat köteles felfüggeszteni - a
hatósági és az alapvető lakossági szolgáltatások kivételével - a feladatok finanszírozását.
(5) A képviselő-testület az önkormányzat költségvetéséről rendeletet alkot, a végrehajtásáról
szóló beszámolóról rendelettel dönt.
(6) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az átmenetileg szabad
pénzeszközök lekötéséről vagy befektetéséről a jogszabályok és az SZMSZ figyelembe
vételével saját hatáskörében döntsön, melyről a képviselő-testületet folyamatosan
tájékoztatni kell.
(7) Az önkormányzat gazdálkodási feladatait a körjegyzőség hivatala látja el.
2011.02.10.
37/30. oldal
Bakonytamási Önkormányzat Képviselő-testülete
68. §
Az önkormányzat 2010. január 1-től hatályos szakfeladatrendjét e rendelet 1. melléklete
tartalmazza.
Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzése
69. §
(1) A helyi önkormányzat gazdálkodását az Állami Számvevőszék ellenőrzi.
(2) A saját intézmények pénzügyi ellenőrzését a képviselő-testület látja el.
XII
.
FEJEZET
70. §
Az Önkormányzat a külterületen élő lakosok megfelelő ellátása és a község életébe való
bekapcsolódása érdekében tanyagondnoki szolgáltatást tart fenn. A szolgáltatás igénybe
vételéről és működéséről külön rendelet rendelkezik.
71. §
Az Önkormányzat belső ellenőrzési, családsegítési, gyermekjóléti, házigondozási, házi
segítségnyújtási, valamint könyvtár üzemeltetési feladatait a Pápai Többcélú Kistérségi
Társulás keretén belül látja el.
ZÁRÓ
RENDELKEZÉSEK
72. §
(1) Jelen rendelet 2011. február 11. napján lép hatályba.
(2) Jelen rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti Bakonytamási Önkormányzat
Képviselő-testületének az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló
5/2010.(III.1.) rendelete.
(3)
Jelen rendelet mellékletét képezi a az önkormányzat szakfeladat rendje.
(4) Jelen rendelet függelékét képezi:
-
az önkormányzati képviselők névsora,
-
az önkormányzat által polgármesterre ruházott hatáskörök listája,
-
az önkormányzat hivatalos bélyegzőlenyomatai.
(5) Jelen rendelet mellékleteinek és függelékeinek folyamatos vezetéséről és kiegészítéséről a
körjegyző gondoskodik.
Bakonytamási, 2011. február 10.
Németh Károly
Leitner Pál
Polgármester
körjegyző
A jelen rendelet kihirdetésének napja: 2011. február 11.
Leitner Pál
Körjegyző
2011.02.10.
37/31. oldal
Bakonytamási Önkormányzat Képviselő-testülete
1. melléklet
Bakonytamási Község Önkormányzata szakfeladatai
Szakfeladat száma
Megnevezése
522110
Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása
562917
Munkahelyi étkeztetés
681000
Saját tulajdonú ingatlan adásvétele
682001
Lakóingatlan bérbeadása, üzemeltetése
682002
Nem lakóingatlan bérbeadása, üzemeltetése
811000
Építmény üzemeltetés
813000
Zöldterület-kezelés
841126
Önkormányzatok és többcélú kistérségi társulások igazgatási
tevékenysége
841127
Települési kisebbségi önkormányzatok igazgatási tevékenysége
841402
Közvilágítás
841403
Város-, és községgazdálkodási szolgáltatások
841901 Önkormányzatok és többcélú kistérségi társulások elszámolásai
841902 Központi költségvetési befizetések
842421 Közterület rendjének fenntartása
851011 Óvodai nevelés, ellátás
862101 Házi orvosi alapellátás
882111 Rendszeres szociális segély
882112 Időskorúak járadéka
882113 Lakásfenntartási támogatás normatív alapon
882114 Helyi rendszeres lakásfenntartási támogatás
882115 Ápolási díj alanyi jogon
882116 Ápolási díj méltányossági alapon
882117 Rendszeres gyermekvédelmi pénzbeli ellátás
882118 Kiegészítő gyermekvédelmi támogatás
882119 Óvodáztatási támogatás
882121 Helyi eseti lakásfenntartási támogatás
882122 Átmeneti segély
882123 Temetési segély
882124 Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás
882125 Mozgáskorlátozottak közlekedési támogatása
882129 Egyéb önkormányzati eseti pénzbeli ellátások
882202 Közgyógyellátás
882203 Köztemetés
889921 Szociális étkeztetés
889922 Házi segítségnyújtás
889928 Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás
889942 Önkormányzatok által nyújtott lakástámogatás
890441 Közcélú foglalkoztatás
890442 Közhasznú munka
890443 Közmunka
900400 Kulturális műsorok, rendezvények, kiállítások szervezése
910121 Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása
910123 Könyvtári szolgáltatások
910502 Közművelődési intézmények, közösségi színterek működtetése
931102 Sportlétesítmények működtetése, fejlesztése
960302 Köztemető-fenntartás és működtetés
2011.02.10.
37/32. oldal
Bakonytamási Önkormányzat Képviselő-testülete
1. függelék
A települési önkormányzati képviselők névsora:
(1) Németh Károly polgármester
(2) Dr. Orbán Sándor alpolgármester
(3) Fejes Ákos képviselő
(4) Kiss Tibor képviselő
(5) Lakatos Zoltán képviselő
2011.02.10.
37/33. oldal
Bakonytamási Önkormányzat Képviselő-testülete
2. függelék
Az önkormányzat hivatalos bélyegzőlenyomatai:
2011.02.10.
37/34. oldal
Bakonytamási Önkormányzat Képviselő-testülete
Bakonytamási Község Önkormányzata Képviselő-testületének
4/2011.(II.11.) sz. rendelete a szociális igazgatás és szociális
ellátások helyi szabályozásáról szóló 5/2006. (II. 21.)
sz.
önkormányzati rendelet módosításáról.
Bakonytamási Község Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális
ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 132 §. (4) bekezdés a) pontjában kapott
felhatalmazás alapján a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. tv. 8.§ (4) bekezdésében
meghatározott feladatkörében eljárva a szociális igazgatás és szociális ellátások helyi szabályozásáról
szóló 5/2006. (II. 21.) sz. rendelete (továbbiakban: Rendelet) módosításáról a következőket rendeli el:
1. §
A Rendelet 4. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
(1) Az Sztv. 37/B. § (1) bekezdés b)-c) pontja szerinti személy a rendszeres szociális segély
folyósításának feltételeként együttműködésre köteles a Pápai Többcélú Kistérségi Társulás
Munkaszervezetének Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálatával (továbbiakban: Családsegítő
Szolgálat).
(2) Az (1) bekezdésben foglalt személy az együttműködés keretében köteles:
a) a rendszeres szociális segélyt megállapító határozat jogerőre emelkedését követő 15 napon belül
felkeresni a Családsegítő Szolgálatot.
b) a nyilvántartásba vételétől számított 60 napon belül a beilleszkedést segítő programról írásban
megállapodást kötni
c) a beilleszkedést segítő programról szóló megállapodásban foglaltaknak eleget tenni
(3) A Családsegítő Szolgálat a (2) bekezdés a) pontjában foglaltak szerint megjelent személyt
nyilvántartásba veszi. A nyilvántartásba vételtől számított 60 napon belül a rendszeres szociális
segélyre jogosult személy bevonásával kidolgozza az egyéni élethelyzethez igazodó beilleszkedést
segítő programot, és arról a segélyben részesülő személlyel írásban megállapodást köt.
(4) Amennyiben az együttműködési kötelezettségének a rendszeres szociális segélyben részesülő nem
tesz eleget és mulasztását az igazolási kérelemre vonatkozó szabályok szerint nem menti ki, az
együttműködésben érintett kijelölt szerv jelzése alapján az önkormányzat az ellátást 3 napon belül
megszünteti.
(5) Amennyiben az önkormányzat által – az Sztv. 37/H. § (6) bekezdésében foglaltakra figyelemmel –
felajánlott közfoglalkoztatást a rendszeres szociális segélyben részesülő nem fogadja el, úgy az
önkormányzat a (3) bekezdésben meghatározottak szerint jár el.
(6) Az aktív korúak ellátására, ezen belül bérpótló juttatásra jogosult személy, az Szt. 35. §. (3)
bekezdésében foglaltakon túl a jogosultság egyéb feltételeként köteles a tulajdonában lévő lakás vagy
ház és annak udvara, kertje, a kerítéssel kívül határos terület, járda tisztán tartására, az ingatlan
állagának és rendeltetésszerű használhatóságának, valamint higiénikus állapotának biztosítására az
alábbiak szerint:
a) az általa életvitelszerűen lakott, valamint tulajdonában lévő ingatlan udvarán valamint a
lakóházban egy-egy db. szeméttároló edény elhelyezése és rendeltetésszerű használata, ürítésének
biztosítása a szemétszállítást végző szolgáltató céggel kötött szerződés alapján.
b) a lakóházhoz tartozó udvar, kert rendben tartása, különös tekintettel az esetlegesen ott található
szemét és lom eltávolítására,
c) az ingatlanhoz tartozó kert rendeltetésszerű használata, művelése,
d) az ingatlan előtti járdának (járda hiányában egy méter széles területsávnak), a járda melletti
zöldsáv úttestig terjedő teljes területének, legfeljebb az épület 10 méteres körzetén belüli területének a
gondozása, tisztán tartása, szemét- és gyommentesítése,
e) a lakás, lakóház rendeltetésszerű használata az alábbiak szerint:
ea) a lakás folyamatos tisztán tartása, takarítása,
eb) vizes helyiség és illemhely rendeltetésszerű használata, rendszeres takarítása, fertőtlenítése,
2011.02.10.
37/35. oldal
Bakonytamási Önkormányzat Képviselő-testülete
f) az ingatlan valamint a hozzá tartozó kert, udvar rágcsálóktól, kártevőktől való mentesítése,
g) állattartásra vonatkozó helyi szabályok betartása.
(7) A kérelmező köteles az (6) bekezdésben felsorolt állapotot a jogosultság megállapítását követően
is fenntartani.
(8) Az Szt. 36. § (2) bekezdés d) pontja szerint meg kell szüntetni az aktív korúak ellátására való
jogosultságát annak a bérpótló juttatásra jogosult személynek, aki ezen rendeletben foglalt
kötelezettségét – a felszólítás ellenére - nem teljesíti, vagy nem gondoskodik annak fenntartásáról.
(8) A jogosultság feltételeként e rendeletben foglalt szabályok betartását az önkormányzat a
Körjegyzőség Hivatala és a védőnői szolgálat bevonásával ellenőrzi.
2. §
Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba és a folyamatban lévőügyekben is alkalmazni
kell.
Bakonytamási, 2011. február 10.
Németh Károly
Leitner Pál
polgármester
körjegyző
A rendeletet kihirdetve: Leitner Pál
Bakonytamási, 2011. február 11.
körjegyző
2011.02.10.
37/36. oldal
Bakonytamási Önkormányzat Képviselő-testülete
Bakonytamási Önkormányzatának Képviselő-testülete
5/2011. (II.11.) sz. rendelete a települési szilárd hulladékok
kezelésével kapcsolatos közszolgáltatásról szóló 9/2010.
(XII.31.) sz. rendelete módosításáról
Bakonytamási Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990.
évi LXV. törvény 16.§ (1) bekezdésében, a hulladékgazdálkodásról szóló 2000. évi XLIII.
törvény (Hgt.) 23. §-ában és 24. §-ban, továbbá a szabálysértésekről szóló 1999. évi LXIX.
törvény 1. § (1) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján a települési szilárd hulladékok
kezelésével kapcsolatos közszolgáltatásról szóló 9/2010. (XII.31.) sz. rendelete (a
továbbiakban: HR.) módosításával kapcsolatban az alábbi rendeletet alkotja:
1.§.
A HR. 6.§ (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) a) Az ingatlantulajdonos köteles a közszolgáltatást igénybe venni, a
közszolgáltatási jogviszony létrehozásában és fenntartásában a közszolgáltatóval
együttműködni, és az önkormányzat által meghatározott mindenkori
közszolgáltatási díjat a közszolgáltatónak megfizetni.
b) Nem jön létre, illetve szünetel a szerződés, ha:
ba) az ingatlan lakatlan, s a lakatlanná válás tényét a tulajdonos haladéktalanul
bejelenti,
bb) a tulajdonos időleges, 1 hónapon túli távollétét a távollét kezdő napja előtt
legalább 30 nappal a közszolgáltatónak előzetesen írásban bejelenti.
bc) a ba) ponthoz a települési jegyző (körjegyző) nyilatkozatát a lakatlanságról
csatolni kell a bejelentés mellé.”
2.§.
Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba és a folyamatban lévőügyekben is alkalmazni
kell.
Bakonytamási, 2011. február 10.
Németh Károly
Leitner Pál
polgármester
körjegyző
A rendeletet kihirdetve: 2011. február 11. Leitner Pál
Bakonytamási, 2011. február 11.
körjegyző
2011.02.10.
37/37. oldal
Document Outline